תעשיית המציאות המדומה רק צוברת תאוצה, ומתחמי מציאות מדומה צצים ברחבי העולם כולו.
חברות VR רבות וטכנולוגיות מציאות מדומה הן החומרה והן התוכנה ממשיכות להתרחב, לגייס כספים ולפתח עוד ועוד פתרונות, חוויות ואטרקציות של מציאות מדומה.
הקמת מתחם מציאות מדומה קבוע או מתחם אטרקציות VR לתקופה של מספר ימים יכולה להיות משימה לא פשוטה, אך המטרה ברורה:
לספק חוויות מציאות מדומה איכותיות ברמה גבוהה בעלות שתאפשר למשתמשים ושחקנים לחוות חוויות אלה, להינות מהן ולחזור!
אז איך מקימים מתחם מציאות מדומה?
שלב ראשון – איפיון המטרה והחזון של מתחם ה VR
במקרה הזה המטרה הייתה מאוד ברורה: פסטיבל הגיימינג הגדול ביותר בארץ, הוא המקום הנכון ביותר להיות בו, במיוחד אם משיקים משחק מציאות מדומה חדשני, בפעם הראשונה.
המטרה הוגדרה- הקמת מתחם גיימינג במציאות מדומה לשישה שחקנים שישחקו אחד נגד השני. כעת אפשר להתחיל לעבוד באמת, אך שלבי התכנון המייגעים והמאוד חשובים רק מתחילים.
* יכול להיות שבהקמת מתחם הצורך משתנה ויהיה אירוע קצר או כנס ארוך, לכל מטרה יש משמעויות ויש לקחת אותן בחשבון בתהליך התכנון.
שלב שני – מיקום מתחם המציאות המדומה
בדרך כלל המיקום של מתחם המציאות המדומה יהיה קבוע מראש, כלומר, המפיקים או הלקוח יקבעו את המיקום הכללי בו מתרחש האירוע. אך לא תמיד זה המצב, אם מדובר במתחם VR קבוע שמעוניינים להקים, התהליך של מציאת המיקום הנכון יכול להיות מאוד לא פשוט ויצריך מחקר, חיפוש ויציאה לשטח לבדיקה ומציאת המיקום הנכון.
המקום הנכון להקמת מתחם מציאות מדומה יהיה לעיתים ברור רק לאחר תקופת הפעלה של המתחם, שכן, רק אז באמת ניתן להסיק האם המקום שנבחר היה המקום המתאים ביותר.
בבחירת המיקום להקמת מתחם מציאות מדומה נכנסים שיקולים רבים כגון:
- מיקום מיקום מיקום
- עלויות שיפוץ
- תשלומים שוטפים – שכירות, ארנונה, חשמל, עובדים…
- תשלומים חד פעמיים – עלויות שיפוץ ורכישה של טכנולוגיות…
- נגישות
- תחבורה
- וויב כללי של האזור
- עסקים קרובים
- חניה
שלב שלישי – בניית אסטרטגיית שיווק
כאשר מקימים מתחם בידור, ברור מיד שכמו כל אטרקציה יהיה צורך להשקיע כספים ותכנון בתוכנית שיווקית נכונה. במקרה הזה, מכיוון שאנחנו לוקחים חלק באירוע מאוד גדול, אי לכך התוכנית השיווקית הייתה מורכבת יותר ובשיתוף פעולה עם חברת ההפקה ועם חברת LENOVO.
אך, לא בכך סיימנו
מאוד חשוב למתג ולשווק את המוצר שלכם, בהתאם לנקודות החוזק של המוצר, במסגרת התקציבית והיכולות שלכם. כך, לאחר האירוע תוכלו למנף טוב יותר את החשיפה והעובדה שהייתם חלק ממשהו גדול יותר.
כאשר מדובר על מתחם קבוע, התהליך של בניית תוכנית שיווקית למתחם ה VR הוא מורכב הרבה יותר, לא ניכנס אליו עכשיו (סיפור ארוך לפוסט נפרד).
שלב רביעי – תכנון הפריסה של מתחם ה VR
לשלב תכנון הפריסה של מתחם המציאות המדומה יש חשיבות מכרעת.
תכנון לא נכון יכול לבזבז שטחים- להעלות את העלויות המתחם במקרה הטוב, במקרה הרע יכול אף לגרום לכישלון באירוע כולו.
תכנון טוב יחסוך עלויות, הנראות בסוף התהליך תהיה טובה הרבה יותר ומתחם המציאות המדומה כולו יניב תוצאות טובות יותר.
קחו דף ועט, תוכנית פריסה או תוכנה מתאימה והתחילו לתכנן.
- מיקום עמדות משחק
- סוג הבנייה במתחם ה VR
- חפיפה בין שחקנים
- מיקום טלוויזיות ומחשבים
- חבלול והכוונת משתמשים
- ועוד ועוד ועוד…
שלב חמישי – הכנת הציוד הטכנולוגי
תהליך הכנת הציוד הטכנולוגי למתחם חייב להתרחש לפני מועד האירוע עצמו. יש יתרונות עצומים להכנות מוקדמות.
כל הקמה של מתחם, ואפילו "סתם" אירוע של מציאות מדומה מצריך הכנות ציוד לפני האירוע – אם זה עדכון כלל התוכנות – של ערכות המציאות המדומה, תוכנות הניהול וכמו כן כמובן שעדכון המשחקים עצמם.
את ההכנות אנחנו ממליצים לבצע בסביבה נוחה, שמאפשרת בדיקות מציאותיות של התוצאה אליה שואפים. צרו לכם סימולציה כאילו הייתם באירוע עצמו, השתמשו בדיוק באותו הציוד שישמש אתכם באירוע, אותן גרסאות , אותה רשת אינטרנט, אותם הגדרות, שמות מחשבים, אותן קסדות מציאות מדומה וכו'.
קבלת הציוד לפני ההקמה, אפשרה לנו להתכונן טוב יותר לקראת ההקמות עצמן במתחם הקבוע.
שלב שישי – הקמת מתחם VR – בינוי
בשלב הבינוי במתחם המציאות המדומה, אנחנו כבר מתחילים להיות קרובים לזמן היעד האירוע: השקה, אירוע פרטי או עסקי או פתיחת המתחם.
באירוע הגיים אין, ראינו כיצד התכנון במהלך השלבים הראשונים בא לידי ביטוי במהלך הבינוי ימים ספורים לפני האירוע:
- החומרים מהם עשויות עמדות המשחק
- הנראות הכללית של עמדות המשחק
- הושקעו משאבים בעיצוב רקעים ייחודיים לכל קבוצת משחק
- מיקום מחשבים וציוד המציאות המדומה – קסדות, אוזניות ובקרים
- ניהול כבלים הן של חשמל והן של תקשורת
- וכרגיל עוד המון המון נקודות שלעיתים צצות ברגעים אלה ומצריכות פתרונות מהירים, טובים ופרקטיים
שלב שביעי – הקמת מתחם VR – מחשבים וציוד טכנולוגי
ברוב המקרים כאשר מקימים את התשתית הטכנולוגית יש אפשרות לעשות זאת כמו שצריך. לשם כך השלבים הקודמים לשלב זה חייבים להיות מבוצעים כראוי. שכן הבינוי והכנת הציוד לפני ההגעה למתחם המציאות המדומה מאפשרים חופש תמרון ומציאת פתרונות יצירתיים בעת ההקמה בעת הצורך.
לעיתים, כמו במקרה הזה, התכנון מתבצע ברזולוציות הנמוכות ביותר וכאשר מגיעים להקמה הטכנולוגית במתחם יש אפשרות אף להתנסות ברעיונות חדשים ובשיטות שבעתיד אולי יעזרו בכל הקמה.
למידה מכל הקמה וכל אירוע תאפשר יעילות רבה יותר במתחמי המציאות המדומה והאירועים הבאים שיגיעו.
שלב שמיני – עובדים
עבדתם קשה מאוד על מנת להגיע לשלב הזה, והאירוע כבר ממש בפתח. בחירת העובדים הנכונים לעבודה יכולה לקבוע האם האירוע שלכם יצליח או ייכשל וכמו כן מה תהיה האוירה אצלכם, עובדים שמחים ומאושרים? אירוע שמח ומאושר. עובדים מבועסים? עדיף שלא יגיעו לעבודה.
מה חשוב מבחינת הכנת עובדים למתחם VR:
- כמות עובדים
- איכות וסוג העובדים
- הגדרות תפקיד לכל העובדים
- סידור משמרות
- הכנה ותדרוך של העובדים
- ליווי והדרכה במהלך האירוע עצמו
שלב תשיעי – הרצה ראשונה והפקת לקחים
הרצה של מתחם המציאות המדומה חייבת להתבצע על מנת לזהות תקלות אפשריות בהפעלה בשטח. יש להכין רשימת תקלות אפשריות ופתרונות עבורם- היכרות עם המערכת תוכל לתת לכם פתרון מהיר יותר ולקוחות מאושרים יותר.
כלל ההכנות שביצענו עד לשלב זה, אפשרו לנו לעמוד בזמני היעד שלנו לקראת ההרצה. הפעם, תהליך ההרצה כלל מובילי דעה ומגוון יוטיוברים שבאו לבחון את המתחם כולו ואת המתחם שלנו בפרט.
הרצה של המתחם, הדרכות ולמידה מהו אופן העבודה הנכון מאפשר להיות בפוקוס ומוכנים בזמני היעד.
שלב עשירי – הפעלת מתחם מציאות מדומה
כל ההכנות היו לקראת הרגע הזה: מתחם ה VR עומד מוכן, המשחקים והאטרקציות נבדקו ועובדים ואתם מחכים לקהל שלכם.
חשוב מאוד לעשות את כלל ההכנות באופן המקצועי והאיכותי ביותר מצד אחד, אך להיות גמישים ומהירים בקבלת החלטות גם במהלך ההפעלה של המתחם.
בעיות יצוצו, אך ההכנה מראש, והנכונות לפתור בעיות באופן המהיר והטוב ביותר יעזרו להתגבר על בעיות אלה.
בעת בעיה – עצרו, העריכו את המצב וחשבו מה הפתרון הנכון ביותר להמשיך איתו.
אנחנו לא יכולים לתאר עד כמה אנחנו שמחים ומתרגשים לקראת פתיחת מתחם מציאות מדומה באירוע הגיימינג הגדול של השנה, מקווים לראותכם!