מציאות מדומה הופכת ליותר ויותר נפוצה בכל התחומים, בשוק הפרטי, כאטרקציה לאירועים פרטיים וכמובן גם בשוק העסקי. אפשר אפילו להגיד שהמציאות המדומה והשימושים בטכנולוגיות VR שונות הפך למיינסטרים, בעיקר עם הופעתן של קסדות מציאות מדומה ידידותיות שעלותן הולכת ויורדת.
יותר ויותר עסקים מאמצים את היתרונות שיש לטכנולוגיות מציאות מדומה להציע. עובדה זאת אינה מפתיעה, המציאות המדומה מאפשרת ליצור עולם חופשי מהעולם שסובב ומגביל אותנו ולעיתים להציץ לתוך עולמות מרוחקים, בקצה השני של העולם, עולמות בחלל החיצון ולפעמים גם עולמות מומצאים לחלוטין.
שילוב של טכנולוגיות מציאות מדומה באירועים עסקיים בעתיד הקרוב
ההתלהבות סביב משקפי מציאות מדומה וההגעה שלהם למיינסטרים בשנה שעברה התרכז בעיקר סביב הפוטנציאל של טכנולוגיות מציאות מדומה בשיפור ושדרוג חוויות כבידור. אבל זה עוד כלום. לפי מספר מחקרים והערכות שבוצעו, התחזיות מצביעות על כך שתחום המציאות המדומה לעסקים הולך לעקוף את השוק הפרטי ואת השוק הבידור בענק בשנים הקרובות.
כמעט כל תהליך שניתן לעשות בעולם האמיתי, כמו למשל שירות לקוחות, שיווק, הפקות שונות וקידום מכירות – ניתן לבצע ולמנף באמצעות מציאות מדומה.
באופן כללי, ניתן לחלק את המשימות לשני קטגוריות: הכשרות או יישומים פרקטיים של טכנולוגיות מציאות מדומה.
אנחנו לא ניגע הפעם בשימושים של מציאות מדומה בהכשרות, אלא דווקא נתרכז ביישומים הפרקטיים והשימושים העסקיים במציאות מדומה, כיום ובעתיד.
חשוב לציין, היישומים הפרקטיים של מציאות מדומה לא מוגבלים – כאשר גורמי מפתח להבנת הפוטנציאל הם העובדה שלא חייבת להיות נוכחות פיזית על מנת לבצע משימות שונות, והאפשרות ליצור מידול ואינטראקציה עם הדמיות של המציאות או אובייקטים מהמציאות באופן שלא ניתן היה לעשות בחיים האמיתיים.
למשל: הצגת אופן הפעולה של מנוע ספורטיבי חדש מתוך המנוע עצמו, או לקחת את הלקוח או מנהל הסניף ישירות לקצה השני של העולם על מנת ללמוד על תהליך הייצור של הקפה והכל כמובן במציאות מדומה.
מציאות מדומה והלקוחות שלכם
המציאות המדומה מציע לכל בעלי העסקים לבחון מחדש את האופן והדרך שהם בוחרים לגשת, להציג, לעניין ולמשוך לקוחות פוטנציאליים. המציאות המדומה היא כלי שמתאים גם לשיווק וגם ככלי לשירות לקוחות, ובאופן כללי VR פותח אפשרויות חדשות להצגת מוצרים ושירותים. בעתיד אנחנו מניחים שהמציאות המדומה תשמש כלי מאוד שימושי למידע אודות התנהגות של לקוחות. מכיוון שהמציאות המדומה היא מדיה ממוחשבת או יותר נכון מתוכנתת, ולכן ברגע שיש לקוח בעולם המדומה אנחנו מקבלים כמויות עצומות של מידע אודות החוויות, הביצועים והאינטראקציה כולה במציאות הדיגיטלית.
עולם / אולם תצוגה דיגיטלי לא מוגבל במציאות מדומה
בדומה למה שעשינו באירוע העסקי של חברת נספסרו וממה שניתן להבין חלקית ובאופן מרומז מאוד מהתמונה, המציאות המדומה מאפשרת לכל אחד לבקר באולם תצוגה מדומה, בפשטות באמצעות תוכן מותאם וקסדת מציאות מדומה סטנדרטית ניתן ברגע לבקר בכל מקום ולהציג כל תוכן שתרצו.
ברגע שהכנסתם את הלקוח הפוטנציאלי, מנהל סניף כלשהו או אפילו איש שירות שלכם, זה הזמן שלהם לבצע אינטראקציות במציאות המדומה.
כרגע הלקוחות שלכם יכולים לתקשר עם סוכן מכירות אמיתי, סוכן מכירות מדומה ממוחשב ואולי בעתיד עם התקדמות טכנולוגית נוספת, אפילו עם בינה מלאכותית.
אם הלקוח רוצה לנסות רכב חדש, רהיט או עיצוב מטבח חדש, או סניפים חדשים של הרשת, המציאות המדומה מאפשרת לכולם לחוות את החוויות המתאימות להם במציאות מדומה בקלות, ואפילו בלי לעזוב את הבית.
כמובן שאולמות תצוגה ישארו, כי אין תחליף לבדיקה פיסית של המוצר שאתם רוצים לקנות, אבל מה לגבי מדידה של בגדים בחנות וירטואלית?
הזמן להיכנס לחנות במציאות מדומה, למדוד בגדים לפי מידות הגוף שלכם, לראות ברגע איך זה יראה, ולהזמין בעלויות נמוכות ומבלי לעזוב את הבית כבר כאן.
דוגמאות ושימושים במציאות מדומה בשוק העסקי
סביר מאוד להניח שתעשיית השיווק היא אחת התעשיות הראשונות שאימצו את טכנולוגיות המציאות המדומה באמצעות פרסומות וקמפיינים שונים, אנחנו מצרפים מספר דוגמאות, חלקן אפילו "מיושנות" ביחס למה שניתן לעשות היום באמצעות טכנולוגיות מציאות מדומה, למרות שדוגמאות אלה מהחמש שנים האחרונות.
להציג מוצרים קיימים או חדשים בדרך מקורית באמצעות מציאות מדומה לקהל הלקוחות
חוויות במציאות מדומה הן המשך "טבעי" לתעשיית הגיימינג. אבל ככל שעובר הזמן, והמציאות המדומה הופכת להיות יותר ויותר מיינסטרים, חברות פיתוח יכולות לעזור לעסקים ברחבי העולם להציג מוצרים חדשים לקהל הלקוחות שלהם במציאות מדומה.
באמצעות כלים מותאמים חדשניים, חוויות ייעודיות במציאות מדומה שפותחו במיוחד לטובת השקת מוצר, או הצגת תחליט משפיעות על קהל הלקוחות יותר מתמיד.
חוויות פשוטות מאוד במציאות מדומה, והכוונה אך ורק לתפעול ולפונקציות שהמשתמש יכול לבצע, כלומר פשטות התפעול כמשתמש היא מכרעת, אך גם המבנה עצמו של חווית ה VR חייב להיות מיוחד, שובה וכזה שישאיר רושם חיובי. כמות האינטרקציה הנדרשת לא צריכה להיות מורכבת, אך חווית המציאות המדומה כמכלול חייבת להיות מדויקת ומתוכננת להשגת המטרה של בעל העסק.
Alibaba – קניות במציאות מדומה
חברת הענק – אליבאבא הסינית, השיקו חווית רכישה מקוונת במציאות מדומה, Buy+
המטרה של האפליקציה כמובן ליצור חוויה קנייה יותר מהנה.
VolvoReality 2014
בשנת 2014 חברת וולוו חשפה את החוויה ‘VolvoReality’. חוויה במציאות מדומה שהותאמה לדגם XC90 SUV. את חווית הפעילה החברה באמצעות אפליקצייה ומתאם סלולרי לראש של גוגל קרבורד.
מציאות מדומה כאסטרטגיית שיווק ומכירות חדשה
בעלי עסקים ברחבי העולם תמיד מחפשים את הדרך הטובה והחדשה לשווק ולמכור את המוצרים שלהם. ניקח לדוגמא את היצרנים בתעשיית הרכבים. במהלך השנים האחרונות מותגים מובילים בתעשיית הרכב פנו לטכנולוגיות מציאות מדומה על מנת לעניין ולמשוך קונים, לשפר ולמשוך את זמן השהייה של רוכשים פוטנציאליים בסוכנויות וליצור קשר ריגשי חזק יותר בין הלקוח למוצר שלהם.
דוגמא טובה היא חווית המציאות המדומה של חברת אוודי – Audi VR.
באמצעות עמדות מציאות מדומה שמוקמו בסוכנויות השונות של המותג, יכלו הלקוחות לבצע התאמות ברכב החדש / העתידי שלהם באמצעות מציאות מדומה, בזמן אמת.
נוסף על כך, יכלו הלקוחות לרדת לרזולוציות התאמה ו"קסטום" מאוד מדויקות.
שורה תחתונה:
פורבס פרסמו כי בסניף הדגל של החברה בלונדון, חווית Audi VR הביאה לעלייה של 60 עד 70 אחוז במכירות של רכבים חדשים, מתוכן 75 אחוז מהמכירות לרוכשים חדשים של המותג.
נוסף על כך, הלקוחות שרכשו רכב חדש לאחר חווית המציאות המדומה של אוודי השקיעו 120 אחוז מהתמחור הרגיל של הרכב כתוצאה מכך שהם ביצעו רכישות רבות יותר של תוספים והתאמות אישיות ברכבים.
באופן מדהים, 50 אחוז מתוך הרוכשים בשנה הראשונה בה הציעו באוודי את חווית Audi VR הזמינו את הרכב ללא ביצוע של נסיעת מבחן מציאותית, וביססו את ההחלטה לרכוש רכב חדש על בסיס חווית המציאות המדומה בלבד!
השילוב של מציאות מדומה ושיווק ומכירה בעתיד
טכנולוגיות מציאות מדומה הולכות ומשתפרות ללא הרף, והן גם ימשיכו להתפתח, ויקרבו עם הזמן את החוויות במציאות המדומה לחוויות מציאותית.
אחת הפריצות הטכנולוגיות שישפיעו עוד יותר על השילוב של טכנולוגיות מציאות מדומה והשוק העסקי הוא התחום של מעקב אחר תנועת העין, ובכך יהיה ניתן ליצור אינטראקציות ולהפעיל סימולציות בהתאם לנקודת המבט של המשתמש. נוסף על כך, ניסויים שיאפשרו שימוש והפעלה של מציאות מדומה באמצעות גלי המוח בלבד נמצאים בשלבים מתקדמים – דבר שיאפשר שימוש, יצירה ונוכחות במציאות מדומה בעזרת כוח המחשבה בלבד!