מדי שנה, בין ה-4 באוקטובר לבין ה-10 באוקטובר מתקיים שבוע החלל הבינלאומי. שבוע החלל הוא מיזם שנוצר במקור על ידי האו"ם כאשר המטרה שלו היא יצירת סקרנות ומודעות לחקר החלל ולגילויים המדהימים שטמונים בו. במסגרת שבוע החלל, מתרחשות פעילויות רבות לאנשים מכל רחבי העולם – ילדים ומבוגרים כאחד. מוסדות חינוכיים רבים אף בוחרים להקדיש שעות לימוד לטובת פעילויות בנושא החלל.
שבוע החלל בעבר
בעבר הפעלות בנושא החלל כללו בעיקר הרצאות או שיעורים בכיתה. בהמשך, תחום החינוך השתדרג ונכנסו סרטונים, סרטים, מצגות ואפילו פעילויות ממוחשבות כמו חידוני Kahoot. המטרה של אותן ההפעלות היא בעיקר לעורר את הסקרנות של הילדים והסטודנטים על המחקרים שעושים האסטרונאוטים והמדענים בחלל ובמעבדות.
עד היום תלמידים שלמדו על החלל עשו זאת בצורה יבשה, הם ישבו בכיתה ולמדו על מה אחרים עושים במסגרת חקר החלל. בשילוב עם המציאות המדומה, התלמידים יכולים להרגיש ממש כמו אסטרונאוטים. אנשים רבים טוענים שהדרך הכי טובה ללמוד משהו היא מתוך ניסיון והתנסות והמציאות המדומה היא כרטיס הטיסה של התלמידים אל החלל.
שבוע החלל הישראלי
גם בישראל מציינים מדי שנה את שבוע החלל . שבוע החלל הישראלי נערך השנה ב-29 לינואר עד ה-3 לפברואר. במסגרת שבוע החלל הישראלי, מוסדות אקדמיים ומוסדות חינוכיים כאחד מפיקים מגוון הרצאות והפעלות בנושא החלל, הכוכבים והחקר שלהם. לאורך כל שבוע החלל מהבוקר ועד הערב ניתן למצוא מגוון פעילויות מסקרנות ומעשירות שמתאימות למגוון רחב של טווחי גילאים. מדובר בהזדמנות נהדרת להיחשף ממקור ראשון לעשייה הישראלית בתחום החלל.
אחד ממוקדי הפעילות היותר מעניינים בשבוע החלל נמצא במתחם פלנתניה שבנתניה. בפלנתניה משתמשים במשקפי מציאות מדומה למספר הפעלות וביניהן הדמיה של טיסה לחלל וכן גם הדמייה של סיור ברחבי הייקום. הפעלות אלו מתאימות למספר משתתפים ומתבססות על תוכנה שאותה אנחנו מספקים.
ההזדמנויות שמציעה המציאות המדומה
היום אנחנו נמצאים בפתחה של מהפכת המציאות המדומה וזו טומנת בתוכה הזדמנויות חדשות שטרם נראו בעבר. המציאות המדומה מאפשרת לאנשים לא רק להיחשף למגוון נושאים ותחומים אלא גם לחוות אותם ולהרגיש חלק מהם. כתוצאה מכך, המציאות המדומה יוצרת הזדמנויות חדשות שטרם נראו כמותן בעבר.
כשהתלמידים עונדים את משקפי המציאות המדומה, הם מגיעים ברגע אחד לחלל רק מבלי לעבור קודם בחללית ומבלי לאבד את כוח הכבידה. המציאות המדומה מאפשרת לתלמידים לראות כמעט במדויק את מה שרואים האסטרונאוטים בחלל והיא גם מאפשרת לתלמידים לחוות התרגשות הדומה לזו שמרגיש מי שנמצא או נמצאת בחלל.
המציאות המדומה מאפשרת ליצור ההזדהות עמוקה יותר של התלמידים עם מי שחוקר את החלל ביום יום שלו וההזדהות הזו בשילוב עם החוויה יוצאת הדופן זה הקשר שיוצר את הסקרנות הגבוהה ביותר. ללמוד בכיתה מהלוח והמורה זה משהו אחד ולחוות את החלל במציאות מדומה זה משהו אחר. זו פשוט חוויה סוחפת יותר ומציאותית יותר.
באחרונה הצטרף לצוות המרצים בסדנת החדשנות שלנו איל בן-זאב שהוא MBA, M.Sc שחי טכנולוגיה וחלל. איל בן-זאב עבד במשך שנים בתעשייה האווירית בתחום החלל ואף ייצג את ישראל באוניברסיטת החלל הבינ"ל ב-NASA, שם התנסה באימונים של תוכנית האסטרונאוטים. בהרצאותיו, איל ממחיש על הבמה באופן נפלא את הסיפורים והתופעות השונות המגיעות מהחלל.
הדרך הטובה ביותר להבין משהו – היא לחוות אותו במציאות מדומה
יש האומרים כי החלל הוא אינסופי ומרהיב ביופיו. קשה לתאר במילים איך החלל נראה ומה התחושות של מי שביקר בו. יש דברים רבים שהדרך הכי קלה לתאר אותם היא פשוט לראות אותם, להרגיש אותם או לחוות אותם. לפני 20-30 שנה היה פשוט בלתי אפשרי להסביר לתלמידים איך העולם נראה מהחלל ומה הן התחושות של האסטרונאוטים. לכן, היה קשה לעורר את יצר הסקרנות של התלמידים.
עם טכנולוגיות המציאות המדומה שהופכות לפופולריות יותר מיום ליום, תלמידים יכולים להיחשף לתחום החלל בצורה שפשוט הייתה בלתי אפשרית עד לא מזמן. המציאות המדומה היא אחד הכלים הטובים ביותר ליצירת סקרנות והזדהות. אין ספק שהודות למציאות המדומה, שבוע החלל יכול להפוך להרבה יותר משמעותי, מלמד וכיפי עבור התלמידים. מי לא היה רוצה ללכת על הירח, או לפחות לדעת איך זה מרגיש ונראה.