פוסט אורח של יוני קנטי, מנהל קבוצת VR.IL בפייסבוק
קישור לפוסט המקורי
אני [יוני קנטי] שמח מאד לכתוב לכם לראשונה בישראל, על התרשמות בלעדית מהמכשיר המסקרן ביותר בעולם כיום, משקפי ה-Mixed Reality החדשים למפתחים ויוצרים:
Magic Leap One!
קיבלתי את המערכת להתנסות בעצמי, ואכן אין כמו מראה עיניים, ששונה מאד מכל תמונה ווידאו. הביקורת לא תתמקד ב-Specs ונתונים טכניים (אותם תראו באתר הרשמי ובביקורות מחו"ל), אלא בחוויה הסובייקטיבית שלי מהשימושיות והיכולות של ML1.
ממשיך להשקיע בכם, ומציג לכם מבחר סירטונים שצולמו ב-Magic Leap One בסביבה ביתית. שימוש בחלל רגיל ולא בתנאי מעבדה. הסאונד המוקלט הוא רק פנימי מהמכשיר ואין הקלטת מיקרופון.
יש לציין שבמציאות זה נראה טוב בהרבה ממה שנראה בסרטונים. העצמים תלת מימדיים, והרבה פחות שקופים ממה שנראה פה. וכמובן זה שהכל נמצא אצלך בסביבה המוכרת וזז בתיאום לתנועה שלך.
ממש כיף. תהנו.
נ.ב. לקחתי את המכשיר בצהריים גם לדשא של הבניין וסה"כ העסק עבד. יותר קשה לו לזהות דשא ועלים שזזים, אבל בהחלט מגניב לשתול עצים קטנים בגינה ולראות קרבות של אבירים על הדשא.
נתחיל בחומרה:
Lightpack – המחשב הקטן בצורת דיסקה שמריץ את כל העסק. בעל משקל לא מבוטל (בגלל סוללה רצינית בעיקר), אבל לא מורגש בכיס אחרי כמה רגעים (אם יש לכם חגורה טובה). הסוללה יושבת בכיס והמחשב עצמו מחוץ לכיס (יש חריצים למאורר החרישי בפנים). לוקח למערכת בערך חצי דקה לעליה ראשונה ממצב כבוי. מלבד כפתורי ההדלקה ועוצמת הקול, יש כפתור המכונה בתחכום "Reality" שמעביר את המערכת ל-Standby דומם.
Control
השלט מרגיש מוצק ויושב טוב ביד. משטח המגע לאגודל עובד טוב, ורק חבל שאין בו קליק פיזי. בנוסף יש כפתור בית קטן, טריגר לאצבע, ו"באמפר" מעל הטריגר לפעולות נוספות.
בניגוד לביקורת של פאלמר לאקי, לא הרגשתי שום בעיית עקיבה איתו (עקיבה מלאה באמצעות שדות מגנטיים), ודיוק בבחירת עצמים והצבעה היה טוב מאד.
השלט והמחשב נטענים כל אחד בעזרת מטען USB-C.
Lightwear
המשקף שמחובר בכבל למחשב (כבל שאינו נתיק בשניהם). מבחינה ארגונומית זה המשקף הקל והנוח ביותר שהרכבתי עד היום. כל החומרה הכבדה נשארה בכיס. החבישה היא בעזרת מתיחת הקשת האחורית לצדדים והורדה על הראש. הידוק קל עם הידיים וזהו, אתם מוכנים. בלי לסובב כלום, בלי סקוצ'ים, הכי טבעי. יש ריפוד מאד נוח מסביב ובמצח ואין כמעט תחושה של לחץ על הראש או הפנים. מהבחינה הזאת זה המכשיר הראשון שאני חושב שיהיה לי נוח להסתובב שעות כשהוא על הראש. יש מספר תופסני אף שונים להתאמה למבנה הפנים.
אם נוגעים בקדמת המשקף לאחר זמן עבודה מרגישים שהוא התחמם במידת מה, אבל זה לא מורגש בפנים.
אין ממש יכולת להרכיב את המשקף עם משקפי ראיה (ניסיתי). הוא יושב צמוד לעיניים. יהיו עדשות מובנות מותאמות לבעלי משקפיים, אך לא היו לי אותן וגם לא עדשות מגע. אז הרכבתי ללא משקפיים, ועם מספר של מינוס 1.5 ראיתי סביר ולא הרגשתי פגיעה בחוויה.
הרמקולים המובנים בצידי המכשיר ממש מרשימים גם באיכות הצליל וגם בעוצמה. בווליום מלא אתה לא שומע כשמישהו מדבר אליך.
ועכשיו לעניין העיקרי, התצוגה במג'יק ליפ
המסגרת הכללית של העדשות מגבילה מעט את שדה הראיה. יש החשכה מעטה של החדר אבל זה לא מפריע כי אתה מתרכז בהולוגרמות.
הופתעתי לטובה מה-Field of View. קשה לי לתאר בדיוק את גודל שדה הראיה של המסך, אבל אפשר להשוות את זה לישיבה במרחק של מטר ממסך מחשב 24" סטנדרטי. לא אידאלי, אבל מה שבטוח, זה נראה הרבה יותר גדול ונוח מהחלונית הקטנה של ה-HoloLens. רוב הזמן לא הרגשתי שזה פוגע משמעותית בחוויה.
הצבעים נראים חזקים וברורים. הרזולוציה/חדות טובה מאד. העצמים נראים מעט שקופים (על רקע מסוים), אבל בעין זה נראה הרבה יותר טוב ממה שראיתם בסרטונים השונים (בין אם זה ממצלמת המערכת או מ-GoPro שמצלמת דרך העדשה). התרשמתי מאד.
המסך (בכל עין) מורכב למעשה משני מסכים שונים אחד על השני, כשכל אחד מותאם לעומק שדה אחר: אחד לרחוק ואחד לקרוב. כאשר מתקרבים לעצם רחוק ניתן לראות לשבריר שניה שהתצוגה פתאום נכנסה לפוקוס טוב יותר ורואים חד וברור יותר מהמסך השני. הדבר קורה בצורה חלקה וכמעט לא מורגשת. זהו צעד בכיוון הנכון לכך שעצמים וירטואליים יראו טבעיים במרחב האמיתי. אני מניח שמערכת עקיבת העיניים המובנית משתתפת גם כן במשחק הזה.
במרחק 25 ס"מ בערך מהולוגרמה, האובייקט נחתך. כנראה כדי למנוע התכנסות מוגזמת של העיניים קרוב מדי.
מערכת ההפעלה ולעקיבה
המכשיר נדלק, ואני רואה חלון עגול עם אי מרחף שיוצא ממנו וגם נכנס פנימה. מרהיב. מתחיל להסתובב סביבו ונהנה מהעומק ושהוא נשאר קבוע ומרחף בחדר.
בהדלקה, המכשיר ביקש סריקה מחודשת של החדר, למרות שאם מדלגים עליה הוא גם הסתדר.
עיצוב מערכת ההפעלה הרבה יותר נעים מהחלונות המרובעים של מייקרוסופט: התפריט הראשי מעוצב ככדור עם כדורים מסביבו בעלי עומק ואנימציה, והניווט מתבצע עם "סמן הלייזר" או משטח המגע. הצבעים בהירים והכל משדר צבעוניות של משחקי ילדים. בנוסף כמעט בכל תפריט וחוויה יש דגש מאד גדול על הסאונד: בין אם זה צלילי רקע נעימים, או אפקטים שמותאמים בדיוק לפעולה שאתה מבצע באפליקציה (כמו צליל של מריחת צבע בציור במרחב). חשוב מאד.
אחד הדברים המדהימים בסריקת החדר, היא שאם יש אלמנט כמו שולחן או וילון, ויש הולוגרמה שהאלמנט מסתיר, אז הוא ממש מסתיר אותה כמו עצם פיזי! זה לא סתם הקרנה על החדר, אלא כל אובייקט הוא ממש כמו אלמנט פיזי: הדינוזאור מוסתר חלקית מתחת לשולחן, בלון שעולה לתקרה מקפץ מאלמנטים בה… מוסיף המון לחוויה.
שולחן מבריק הקשה על הסריקה. עדיף להימנע מרהיטים וקירות שמחזירים אור ומבלבלים את המערכת.
ML1 יודע במידת מה לעקוב אחר הידיים והאצבעות, ואני מתאר את זה בחוויה אחת בהמשך.
חוויות שניסיתי:
Create
ארגז החול לכל המשחקים של המערכת: כדורים, דגים, מדוזות, דינוזאור, אבירים, המבורגר, דומינו, רקטות, מגלשות, חביות נפץ… וכל הדברים האלו מתקשרים אחד עם השני. אתה משליך כמה אבירים על השולחן והם קופצים לרצפה ונלחמים אחד בשני. תוסיף דינוזאור והוא רץ מתחת לשולחן ומועך אותם. ואז אוכל את ההמבורגר והעוגה. מביא חללית שחוטפת אותו.
שם חבית נפץ ליד כדורים והם עפים לכל הכיוונים ושורקים ליד אוזן שלך.
אם משקיעים אפשר ליצור ממש תגובת שרשרת בכל החדר כמו ב-The incredible machine.
יש גם דגים, צבים ומדוזות שמרחפים בחדר.
משהו מאד מגניב זה כלי ש"נוטע" בכל מקום שאתה מסמן אלמוגים או עצים. ממש כמו עורך שלבים, רק שהסביבה היא החדר שלך. יש גם Vortex שנדבק לקיר וממש נראה כמו חור. אציין שכאשר התקרבתי צמוד אליו לקיר וראיתי רק לבן המערכת איבדה קצת את העקיבה.
בנוסף ניתן להדביק סטיקרים על הקירות ובחלל, ולצייר בחלל בצבעים שונים עם כלי בסיסי.
אחרי שהחדר התמלא בעשרות עצמים קיבלתי הודעה שנגמר המקום וצריך לסגור חלק מהם.
בקיצור, חוויה סוחפת שאפשר לבלות בה שעות. אני כבר מתאר לעצמי חווית Red Alert כשאתה משחק עם חבר בסלון: כל אחד מסדר את הטנקים והלוחמים בצד שלו, ומעמיד ארטילריה וצלפים על השולחן והמדפים. קדימה להסתער. זה יהיה מושלם.
Screens
הדגמה יפה של מסכי וידאו שמפוזרים סביבך עם סרט טבע, ואתה מביט בכל אחד מהם ורק אז הוא ממשיך לנגן. בנוסף יש הדגמה קצרצרה של משחק NBA עם אפשרות למגרש כדורסל תלת ממדי מתחת למסך שמאפשר לחוות את המשחק כמו סימולציה ממוחשת מלמעלה. בטוח שכבר מתכננים כזה דבר שיעבוד בזמן אמת.
בסידור נכון נראה שקיבעת על הקיר או באוויר מסך ענק של 80" באיכות סבירה מאד.
Tónandi
חוויה רב חושית מהפנטת שמקיפה אותך, ומשתנה קצת בכל הפעלה בחדר.
מדובר במודלים אינטרקטיביים של כל מני יצורים ימיים מדומיינים/חייזריים, שמעודדים אותך לגעת בהם ולהפעיל אותם.
בהתחלה יש גחליליות שמתכנסות לגוש של קווי אור, וכשאתה מקרב את היד הוא שולח "ברקים" לאצבעות שלך. זה היה בשבילי ממש רגע של WOW שהרגיש מוזר.
לאחר מכן יש מדוזות מוזרות שפועמות בנגיעה, צמחיה ימית שזזה כשמלטפים אותה, ענפים שמתחשמלים, גלים פסיכודליים על הקירות… והכל עם צליל שאופף אותך. מרגיש שאתה בתוך חוויה של cirque du soleil.
לסיכום
אני התרשמתי מאד לטובה, והרגשתי שאני חווה הצצה נדירה אל הטכנולוגיה של השנים הבאות. וכמו ב-VR, אני בטוח שהחוויה הכי טובה בשימוש בטכנולוגיה היא בשימוש חברתי וביצירה של דברים בעצמך במרחב הווירטואלי. המרחק בין העולם שבמחשב לעולם הפיזי שלנו הולך ומצטמצם.
ניתן בקלות לדמיין שימושים ב-Magic Leap One ב: חינוך, רפואה, הדמיות, עיצוב, ועוד הרבה.
אפילו משחק Beat Saber בסלון עם קוביות שיעופו מתוך מנהרה שנפערה בקיר יעבוד מצוין, ולא ניתקע בדברים בלי לשים לב.
ברור שיש עוד הרבה מה לשפר, אבל כך גם בקסדות ה-VR שלנו, ואנחנו עדיין נהנים מהן מאד.
מצפה מאד לראות מה מפתחים יצירתיים יעשו בהמשך עם כל היכולות האלו.
שנה טובה לקבוצת VR.IL! 😎