באיזה תחומים תשתלב הטכנולוגיה של מציאות מדומה בעתיד?
השאלה על מה תהיה הטכנולוגיה המשמעותית הבאה בעתיד נשאלה שוב ושוב, ורבים שמו את ההימורים שלהם על הטכנולוגיה של מציאות וירטואלית. הטכנולוגיה של מציאות מדומה נמצאת איתנו כבר די הרבה זמן עכשיו. למרות שכל הנושא היה סוג של פנטזיה או חלום במשך עשרות השנים. אבל המתחרים הגדולים בשוק, רצו לקחת את הצעד הגדול הראשון והם כאן כדי לאתגר את התעשייה כולה.
אחד השחקנים המובילים הם Oculus. הם היו אחת החברות הראשונות שלקחו את הרעיון של שימוש בטכנולוגיה של מציאות מדומה ולקחו את הנושא ברצינות. למעשה, הם היו כל כך רציניים עד שפייסבוק רכשה את החברה כולה עבור 2 מיליארד דולר.
זוהי השקעה רצינית מאוד על ידי אחת מהחברות המובילות בעולם. ועם פרישה כל כך נרחבת של החברה וטכנולוגית ואפשרויות, הצעד של פייסבוק בהחלט עשה הדים. נוספים לקפוץ למירוץ המציאות המדומה היו חברות כמו גוגל, פלייסטיישן, סמסונג, HTC, ועוד עם שמועות כי אפל הוא עובד בשקט על מערכת VR משלהם.
אז השאלה הבוערת שנותרה היא, האם מציאות מדומה באמת הטכנולוגיה הבאה או שזה יהיה כשלון כמו טכנולוגיות אחרות כגון טלוויזיה תלת מימדית?
ההימור
ישנן חברות רבות מאוד שהיו רוצות להצטרף למרוץ ה VR אך זה פשוט מוקדם מדי עבורן. Oculus ו HTC Vive הולכות להיות החברות הראשון שיצאו לשוק עם מוצר מוגמר בצורה של קסדת מציאות מדומה, איכותית, במחיר שפוי (יחסית), וחברות אחרות בשוק יצטרכו להסתכל מהצד ולבחון האם כדאי להן גם לעשות צעד בכיוון הזה. שתי הקונסולות אמורות לצאת מאוחר יותר החודש במארס ובאפריל.
אם הם יצליחו, Oculus ו- HTC עומדות לעשות רווח רציני. אבל אם הם ייכשלו, הן יבזבזו מיליארדים בטכנולוגיה זו בעוד חברות אחרות יתקדמו הלאה ללא להיפגע.
זה בהחלט סיכון לא קטן, בלשון המעטה.
בנוסף, כיום אין עדיין הרבה מפתחי משחקים גדולים מאחורי הטכנולוגיה החדשה של מציאות מדומה. הדבר מאוד מקשה על חברות VR למכור מוצרים אלה.
Oculus ו- HTC Vive לא זולים בכלל. Rift מתחיל סביב 600 $ בנוסף צורך מחשב חזק רק כדי להשתמש בו, ובכך ההוצאות הסופיות של צרכן בקלות מגיעות ל 1500 $ לפחות. העלות של Vive סביב 800 $. המוצרים החדשניים בהחלט אך בהחלט יקרים, הרבה יותר מאשר הקונסלות המסורתיות, והדבר יכול להרתיע רוכשים רבים.
למה שאנשים ירצו להניח את השלטים המאוד נוחים של הפלייסטיישן או האקס בוקס?
אם בוחנים את רצף המשחקים ש Xbox ו Playstation עומדות להוציא בשנת 2016, מבינים למה לאנשים רבים יהיה כל כך קשה לעבור צד. FFXV (final fantasy 15) עומד לצאת בשתי הקונסוליות במהלך השנה. Mass Effect Andromeda עומד לצאת ברבע האחרון של השנה. Kingdom Hearts 3 גם עומד לצאת השנה ואילו Overwatch הוא משחק שרבים מצפים לו שעומד לצאת השנה. כל המשחקים האלה עומדים לצאת והם נתמכים רק על ידי הקונסוליות האלה. לכן, אם בוחנים את הנושא מנקודת מבטו של הגיימר, אין כל כך הרבה סיבות לעשות מעבר כלשהו.
הדרך שלפנינו
בוא נתחיל, על מנת שמציאות מדומה תהפוך לשם דבר, חברות ההפקה והפיתוח של המשחקים חייבות להשתפר בתחום. המשחקים שצוינו לעיל חייבים להיתמך על ידי פלטפורמות של מציאות מדומה. החברות המובילות בתחום הגיימינג כמו EA, Dice, Square Enix, חייבות להצטרף ולדחוף את הקרון של התעשייה. ללא הגיבוי של חברות אלה, יש סיכוי אמיתי לקריסה או התנוונות של התחום כולו.
המשחק הכי גדול שכנראה יצא בקרוב ונתמך על ידי Rift ו Vive הוא כנראה EVE: Valkyrie. משחק זה הוא ממש מותג, ויש לו קהילה גדולה של משתמשים. אבל חוץ מהמשחק הזה, אין עדיין משחקים שהשם שלהם ידוע בכל בית. נוסף על כך, צריכה להיות קפיצה רצינית או טריגר משמעותי שיביא לאנשים ערך מוסף רציני. אני מתכוון למשהו סוחף באמת בטכנולוגיה ובמשחקים שיגרום לאנשים לעמוד בתור ביציאת משחק חדש, וממש שישתוקקו לתכנים חדשים ב VR. חברת Oculus הכריזה לאחרונה על עולם או ממלכה חברתית וירטואלית בה קהילות ואנשים יוכלו לתקשר אחד עם השני בעולם מציאות מדומה מלא. אנשים והחברים שלהם יוכלו לראות תכנים, לשתף תכנים, ליצור ולהיות שותפים מלאים בתוכן בחלל החברתי הזה. זה רעיון שלקוח ממש מעולם הקולנוע והקומיקס, אבל באותו הזמן, מי לא היה רוצה לקחת חלק בסרט, הצגה, הרצאה או אפילו משחק כדורסל בקצה השני של העולם יחד עם חברים שלכם?
אנשים רבים חושבים שאנשים שיתנסו במציאות מדומה, לא יעזבו את מיטתם. יכול להיות שזה נכון, אבל תתארו לכם עולם שלם של מציאות שאתם יוצרים בעצמכם. תוכלו ליצור רכבות הרים בחלל, להתהלך על כוכבי לכת אחרים או בגלקסיות אחרות, להיות בחוף הים או אפילו לטפס על הר האוורסט. האפשרויות הרבות הגלומות בטכנולוגיה הזאת בהחלט הופכות את הנושא כולו למרתק!
"עליכם רק להיות פתוחים לרעיונות חדשים"
יצירת הקהילה
ללא החזון, מציאות מדומה יכולה בקלות להפוך לשגעון חולף. ולכן לטכנולוגיה ולחברות של המציאות המדומה יהיה צורך ליצור קהילת משתמשים ענפה. רבים החליטו לתמוך ולפתח טכנולוגיה זאת, בעיקר אלה שרוצים לקחת סיכון ולהמר. ואנחנו, ואלה שקוראים שורות אלה, הם בהחלט מסוג האנשים האלה. אנחנו מאמינים שמציאות מדומה תשמש לא רק לבידור, אך תוכל גם לשמש למגוון רחב של שימושים. הטכנולוגיה יכולה להיות מקום של יצירתיות, דימיון, הנדסה ועיצוב, מציאת פתרונות ואולי אפילו להשפיע על תחומים כמו הרפואה. התקבלה המחשבה כי מציאות רבודה בהחלט תעשה זאת, אך אנחנו מאמינים שגם מציאות מדומה תוכל להשפיע ולהביא לשינוי אמיתי בחיי היום יום שלנו. ישנן קהילות מחות לקהילת הגיימינג שיכולים להשפיע רבות על הטכנולוגיה של מציאות מדומה. יכול להיות שדווקא קהילת משתמשים כמו אדריכלים היא זאת שתקדם את הטכנולוגיה הכי הרבה, תארו לכם משהו כמו הסרט "ההתחלה" רק יצירתי פי מאה.
להיות או לא להיות
זאת השאלה שניצבת בפני המציאות המדומה. יש לבחון המון תסריטים שונים, ויש אנשים רבים וחברות רבות שעליהם ממש לקחת הימור. למרות החשש של רבים כי מציאות מדומה תהיה כמו הטלוויזיות התלת מימדיות, אבל אנחנו כמו מאות אלפי חברות ברחבי העולם אופטימיים. ואנחנו מאמינים שטכנולוגיה זאת תהיה הכוח המוביל בשנים הבאות.