שימוש במשקפי מציאות מדומה (VR) מספק חוויה עשירה ומרגשת, המאפשרת לנו לשקוע בעולמות דיגיטליים בצורה חסרת תקדים. עם זאת, רבים מהמשתמשים עלולים לחוות תופעות לוואי לא נעימות כמו סחרחורות ובחילות. תופעה זו, המכונה "מחלת תנועה במציאות מדומה" (VR motion sickness), היא תוצאה של קונפליקט בין האותות המתקבלים ממערכות החישה השונות בגופנו.
כאשר אנו נעים במציאות הפיזית, המוח שלנו מקבל מידע מסונכרן משלוש מערכות חישה עיקריות: חוש הראייה, המערכת הווסטיבולרית (האחראית על שיווי המשקל) ומערכת התחושה של הגוף (מערכת הפרופריוספציה). מידע זה מסייע למוח לתפוס את מיקומנו במרחב ולשמור על איזון. אולם, במציאות המדומה, העיניים מדווחות על תנועה שאינה מתרחשת בפועל, בעוד שהמערכת הווסטיבולרית ומערכת הפרופריוספציה מדווחות על היעדר תנועה. חוסר ההתאמה הזה בין האותות יוצר בלבול במוח, וכתוצאה מכך הוא עלול להגיב כאילו מדובר במצב חירום או הרעלה, ולגרום לתחושות של בחילה וסחרחורת.
איך להתמודד עם תסמיני בחילות וסחרחורות במציאות מדומה?
התמודדות עם תחושות לא נעימות אלו אפשרית באמצעות מספר שיטות והמלצות, המסייעות להקל על הסימפטומים ולאפשר חווית VR נוחה יותר. להלן מספר דרכים להתמודד עם מחלת תנועה במציאות מדומה:
- התחלה הדרגתית: אם אתם חדשים בשימוש ב-VR, חשוב להתחיל עם חוויות קצרות ולאפשר לגוף להתרגל בהדרגה. שימוש מתמשך ומהיר במציאות מדומה עלול להגביר את תחושת הבחילה, לכן עדיף להגדיל את זמן השימוש בהדרגה עם הזמן.
- התאמה נכונה של המשקפיים: התאמה לא נכונה של משקפי VR עלולה להחמיר את התחושות הלא נעימות. חשוב לוודא שהמשקפיים יושבים נכון על הראש, ושהעדשות מותאמות למרחק שבין העיניים שלכם. התאמה נכונה תשפר את הנוחות ותקטין את הסיכוי לסחרחורת.
- אוורור טוב: לפעמים תחושת החנק שנוצרת בעת השימוש במשקפי VR, במיוחד למשך זמן ממושך, יכולה להחמיר את הסימפטומים. חשוב להשתמש באוורור מתאים בחדר שבו אתם משתמשים במציאות המדומה, ולקחת הפסקות במידה ואתם מרגישים חום או חנק.
- מיקוד בנקודת התייחסות קבועה: כאשר אתם משתמשים במציאות מדומה, חפשו נקודת התייחסות קבועה בסביבה הווירטואלית, כמו אופק, והתמקדו בה. זה יכול לעזור למוח להתמודד טוב יותר עם חוסר ההתאמה בין האותות שמגיעים אליו.
טיפים לשימוש נוח ומניעת בחילות וסחרחורות במשקפי VR
כדי למנוע סחרחורות ובחילות בעת השימוש במשקפי VR, הנה כמה טיפים מעשיים שניתן ליישם:
- הימנעו ממשחקים ותכנים המדמים תנועה חדה ומהירה: חוויות VR המדמות נסיעה ברכבות הרים, רכיבה ברכב, גלישה באופנוע, או כל פעילות הכוללת תנועה מהירה ומעברים חדים, הן בין הגורמים העיקריים לבחילות. המשחקים הללו יוצרים פער גדול בין התחושות הפיזיות לבין המידע החזותי שמגיע לעיניים. עדיף להימנע מתכנים כאלה, במיוחד אם אתה רגיש למחלת תנועה, ולהתחיל עם חוויות מתונות יותר, כמו משחקים שמדמים סביבות רגועות ללא תנועה מהירה או תנודות חדות.
- הימנעו משימוש בג'ויסטיק לתנועה (locomotion): תנועה באמצעות ג'ויסטיק במשחקי VR, המכונה "locomotion," יכולה להגביר את תחושת הבחילה, מכיוון שהגוף לא נע בפועל בזמן שהתצוגה החזותית מדמה תנועה. פתרון טוב לכך הוא להשתמש במנגנון "טלפורטציה" (teleportation), שבו אתה קופץ מנקודה לנקודה מבלי לדמות תנועה חלקה, או בתנועה המותאמת לעולם הפיזי, שבה אתה זז בפועל באותו אופן שבו הדמות זזה בעולם המדומה. טלפורטציה או תנועה מסונכרנת יכולה להפחית משמעותית את חוסר ההתאמה בין התנועות הפיזיות שלך לבין מה שאתה רואה.
- הפעילו מאוורר שמכוון לפנים: אוויר זורם על הפנים יכול להקטין את תחושת הבחילה ולשפר את החוויה הכוללת. המאוורר יוצר תחושת רעננות שעוזרת למוח להתרכז, ויכול להפחית את התחושה של חום או מחנק שעלולים להחריף את תחושת הבחילה. המאוורר עוזר גם לייצר תחושת תנועה קלה במציאות, שמסייעת לגוף להתמודד עם התנועה הווירטואלית.
- הימצאן בחדר ממוזג: שמירה על טמפרטורה נוחה בסביבת המשחק חשובה מאוד לשימוש נוח ב-VR. חום מוגזם יכול להחמיר תחושת בחילה ולגרום לתחושת עייפות וחרדה. חדר ממוזג מסייע לשמור על רמות אנרגיה חיוביות ומקטין את הסיכון לחוסר נוחות או תחושת מחנק.
- צפייה בסרטי 360° בישיבה בלבד: סרטי 360 מעלות מציעים חוויה מדהימה של מציאות מדומה, אך הם גם יכולים ליצור תחושת דיסאוריינטציה אם צופים בהם בעמידה או בזמן תנועה. מומלץ לצפות בתכנים אלו בזמן ישיבה בלבד, כדי לשמור על יציבות ולהקטין את תחושת הבחילה. הישיבה מאפשרת לגוף להתרכז בתוכן מבלי להתמודד עם חוסר איזון שנובע מהפער בין התנועה הווירטואלית למה שמתרחש בפועל.
באמצעות הקפדה על טיפים אלו, ניתן לשפר את חווית ה-VR ולהפחית באופן משמעותי את תחושת הבחילה והסחרחורת. הכנה מתאימה והתחשבות בפרטים הקטנים יכולים לעשות הבדל גדול בשמירה על חוויה נעימה ובטוחה במציאות מדומה.