משחקי מציאות מדומה יצטרכו לעבוד קשה כדי להגיע לרמה הזו
.
אתחיל בשורה התחתונה: עוד לא ראינו משחק VR כזה. קניית חובה לכל בעלי PC VR.
כהכנה למשחק שיחקתי ב-Half Life: Episode 2, שאותו פספסתי ב-2007, והיוצרים גם המליצו לחזור אליו לפני המשחק החדש. זה בחלט החזיר אותי אל הסגנון והסיפור של HL, וגם העלילות התחברו יפה אחת לשנייה, ויש הרבה רמזים לכך. מומלץ למי שרוצה לקבל את החוויה המלאה.
המשחק החדש לוקח אתכם למסע ברחבי City 17 בנעליה של אלכס ואנס, שהייתה דמות משנה במשחק האחרון.
באופן אישי אני אוהב משחקים מוגבלים בזמן שיש להם עלילה וסוף מוגדר. התוצאה בד"כ איכותית יותר, ואפשר להמשיך לדבר הבא בלי להיתקע במשחק חודשים. לי לקח בחקירה איטית ומהנה 23 שעות לסיים אותו. לא קצר בכלל.
משחקיות: 🎮
במשחק תעברו סביבות מגוונות ועשירות. צורת המשחק היא בד"כ: חוקרים אזור מסוים, נלחמים קצת, פותרים חידות כדי לפתוח דלתות או ארונות ציוד, וחוזר חלילה.
החידות הן הולוגרפיות תלת ממדיות, אבל דיי חוזרות על עצמן.
ההתקדמות נעשית בטלפורט (שבעצם מעביר ממש את הגוף במרחב), או בתנועה רציפה שהיא דיי איטית, ואני חושב שרבים ירגישו בנוח איתה. בכל מקרה יש נקודות שחייבים שימוש במקביל בטלפורט כדי לקפוץ מעל תהום.
מבחינת נשקים יש במשחק 3 נשקים: אקדח, שוט-גאן, ורובה סער עתידני. כל אחד מהם ניתן לשדרג בתחנות ייעודיות עם תוספות שונות כמו כוונות משופרות ומחסניות מוגדלות, ואף מטול רימונים. השדרוג נעשה בעזרת דסקיותResin זוהרות שמוצאים בכל פינה נסתרת במשחק, ולמצוא את כולן זה חלק מהאתגר. תמצאו את עצמכם מחטטים בכל קופסה ולוקר ומאחורי מכלים רק כדי למצוא עוד Resin אחד…
בנוסף ישנם רימונים מסוגים שונים, שתמצאו את עצמכם סוחבים כל הזמן ביד שמאל, בציפייה לאויב הבא. לגנוב מרחוק רימון של חייל קומביין ואז לזרוק עליו בחזרה זה Priceless.
המשחק נוקט בגישה מאד ארקיידית: נועד יותר לתת הרגשה של עולם פנטסטי וכיפי עם אקשן זורם, ופחות משהו ריאליסטי מבחינת החלפת וטעינת נשקים לדוגמה. אני שמח שבניגוד ל-BoneWorks, פה טיפוס על סולם מרגיש נוח עם הידיים, וכשמגיעים לקצה אתה מוקפץ מיד לעמדת עמידה על הקרקע. זה פחות מציאותי, אבל המשחק זורם ככה ולא מתעסקים בתנועה מסורבלת.
ניתן לשמור במהירות Quick Save)) בכל רגע, וכך אין חזרה רבה על קטעים קשים ומתסכלים. זה גורם למשחק להיות לא קשה יותר מדי, ורוב הזמן לא הרגשתי מחסור בתחמושת או בריאות.
גרפיקה: 🖥
כבר בפרק הפתיחה תישארו המומים מרמת הפירוט. תראו מולכם פרוסה עיר שלמה חיה, שנראית חדה מאד על מסך ה-Rift S.
המשחק עתיר בטקסטורות מציאותיות של סביבה עירונית וגם תת קרקעית. תראו גם המון אזורים שעברו "כיבוש ביולוגי" של יצורים וצמחים משונים, מחילות, ו… גן חיות.
גם האויבים נראים מצוין, ואפילו אחרי שפיצחתם כמה Head Crabs, הם עדיין יגעילו אתכם קצת.
כל פעם הייתי המום לראות דירות שבורות עם קורות עץ שהשבבים שלהן ממש מפורטים.
ראינו הרבה משחקי מחשב מציאותיים, אבל ב-VR שאפשר ממש להתקרב ולבחון כל פרט, זה נראה הרבה יותר מרשים. ממש הרגשתי כל פעם שאני נכנס לעולם מקביל שבו המשחק מתרחש.
מעבר לזה יש בכל מקום אפקטים יפיפיים ומחושבים של תאורה, צללים, והולוגרמות.
היוצרים השתמשו לא מעט בצילומי Photogrammetry, ותיעדו ערמות אבנים והריסות אמיתיים.
מבחינת ביצועים הוא לא הקל על ה-GTX1070 שלי ועל ה-CPU המזדקן, אבל בהתחשב ברמה הגרפית המעולה זה ניתן להבנה. היו ריצודים וקרטועים, ושיניתי מדי פעם את ההגדרות בין High ל-Medium, אבל המשחק סה"כ זרם וזה לא הפריע יותר מדי.
אני בהחלט שוקל לשחק אותו מחדש מהתחלה בעתיד על מחשב חזק יותר, ועל הדור הבא של ה-VR.
פיזיקה 🧱
כמו כל משחק HL, הפיזיקה היא הכוכבת האמיתית של המשחק.
כשתתחילו לחקור את מה שמסביבכם תראו אין ספור חפצים עם התנהגות פיזיקלית מציאותית מאד. ניתן למעוך פחיות, לשבור בקבוקים, ולהתעלל בגופות זומבים מציאותיות. לא כל דבר ניתן לשבירה ולמשחק, אבל מספיק חפצים כאלו נותנים לכם את ההרגשה שזה עולם חי ועובד. פתאום תגלו שאפשר לשבור אסלות וכיורים, להוריד תמונות מהקירות, לנגן בפסנתר, לצייר על לוחות וחלונות, ואפילו למצוא עכברוש בפחים. מצאתי את עצמי פעמים רבות הולך ושובר חלון חלון בקרון רכבת מרוב שזה מהנה.
כמו כן ניתן להשתמש בפיזיקה בצורה יצירתית, והמשחק גם ידרוש את זה מכם: להשתמש בחפצים כמגן זמני, לזרוק מכלי גז על האויבים ואז לפוצץ אותם, וכו'. חפצים כבדים צריך לסחוב בשתי ידיים, בדומה ל-BoneWorks.
האינטראקציה נעשית בעיקר בעזרת כפפות גרביטציה שיאפשרו לכם להקפיץ מרחוק כמעט כל אובייקט ישר לידיים, בתנועה מאד אינטואיטיבית של סימון מרחוק, אגרוף כף היד, הקפצת היד מעט לאחור, ואז תפיסה של האובייקט שמתקרב. נראה שהם עבדו הרבה על המכאניקה הזו, כי אחרי כמה זמן אתה מרגיש שזה קורה בלי לחשוב על זה בכלל. וכל הזמן משתמשים בזה.
גם שימוש חכם ברטט בשלטים לא נשכח, והוא מתוזמן טוב עם החפצים והסביבה.
סאונד: 🎧
ואוו! המשחק הזה ממש דורש אזניות טובות. מגיע אוסקר למי שתכנן את הסאונד במשחק. בכל מקום תשמעו חריקות, רשרושים, טיפוף מים, כרוז אויב מרוחק, קשקוש קשר של חיילים (אפילו שיחה ממש לפעמים), וקולות של זומבים ויצורים מאחורי הקירות. המשחק בחציו משחק אימה, וזה עלול להקשות על אנשים שרגישים לזה (למרות שאין הרבה Jump scares, אלא בעיקר אווירה מאיימת). הכיוון של הקולות גם מאד מדויק, ואתם תדעו בדיוק מאיפה משהו עומד לקפוץ עליכם.
בנוסף לכך, יש אזורים חשוכים שאתה מסתובב עם פנס 🔦 (איזה פחדדדדד….), ואז תשומת הלב לסאונד מתחדדת.
ויש גם שלב מיוחד מאד בשם Jeff ששם הכל מתהפך, ואם לפני זה עשיתם כמה שיותר רעש, פה תעשו כל מאמץ לשמור על שקט מוחלט… גאוני ממש. מעולם לא שנאתם לראות כל כך הרבה בקבוקי שתיה שבריריים על המדפים מסביב.
הפקה כללית: 🎬
מה שעושה את המשחק לטוב הוא עיצוב השלבים הסופר מושקע, הירידה לפרטים, והאווירה הכללית שאתם בתוך עולם שלם עם סיפור משלו וחוקים משלו. יש מעט נשקים, אבל המון מקומות לחקור, אויבים משונים, חידות, ובונוסים בחדרים צדדיים.
יש המון השקעה בקטעי האנימציה של הדמויות, אלמנטים בסביבה שנהרסים, ומנגנונים מכאניים מורכבים שמשתלבים אחד בשני.
במשחק יש המון רגעים קומיים, בעיקר עם ראסל שמדריך אותנו באזניה ומקשקש. גם על הקירות ניתן למצוא מדי פעם כיתובים משעשעים. בעיצוב השלב עצמו מדי פעם תחייכו לעצמכם מתחת ל-Headset ותגחכו על Valve שמתעללים בנו או דופקים לנו השחקנים מלכודות סאדיסטיות.
בקטעים רבים במשחק הרגשתי הכי קרוב לחזון של Ready Player One, שאני משחק ממש בתוך סרט הוליוודי עתיר תקציב: יורים עלי לייזרים, אני רץ ומסתתר מאחורי קיר הרוס, מתכופף פיזית עם הברכיים, מתאושש רגע, זורק רימון, יורה לאחר הפיצוץ, חוטף איזה כדור, רץ למחסה הבא…
יש תחושת עילוי אמיתית אחרי שאתה שורד כזה קרב.
לסיכום: 📄
"חצי חיים אלכס" לא מנסה להמציא את דרך המשחק ב-VR מחדש. הוא משתמש בהמון רוטינות ואמצעים שיושמו במשחקים אחרים קטנים יותר, מאחד את כולם, ומשייף את החבילה לדרגת שלמות של משחק מציאות מדומה AAA אמיתי, באיכות גבוהה ובכמות תוכן משמעותית (וכאלו ניתן לספור על יד אחת).
כאשר משלבים המשך סיפור נוסטלגי של עולם משחק מוכר, אמנים מוכשרים, Production Value מהמעלה הראשונה, ומציאות מדומה שכבר הבשילה מבחינת חומרה, מקבלים משחק מנצח, שגם גיימרים ללא VR הבינו שאת זה אסור להם לפספס.
לרכישה דרך Steam. עלות: 60$. לא תתחרטו. 💵
כתב בתשוקה רבה – יוני קנטי, מנהל קבוצת הפייסבוק VR.IL