אנחנו כבני אדם תמיד נהנינו מהתצוגה המסורתית של סרטים. סיפרו לנו סיפורים דרך נקודת מבט מסוימת עם מצלמה כדי ללכוד רגשות, ולהעביר רעיונות בעזרת כישרונם של שחקנים ושחקניות. ועד היום זה היה מדהים. אבל לאט לאט עם הטכנולוגיה המתפתחת של מציאות מדומה, אנחנו מתקרבים לזמן בו בכל תעשיית הקולנוע יהיה שינוי.
טכנולוגיית VR יצרה פוטנציאל לשנות מקצה לקצה את רמת הקולנוע ואת אופן הצפייה שלנו בסרטים. המציאות המדומה זורקת אותנו עמוק לתוך מרחב דיגיטלי מדומה שבו אנו חווים את היצירות של מישהו אחר. המציאות המדומה, היא סוג של "עבודה על המול" ובשילוב של המוח האנושי אנחנו קופצים לעולם זה מתוך נקודת מבט של דמות בעולם המדומה. חברות רבות זיהו פוטנציאל זה, ורוצות לרתום יכולות אלה לטובת פיתוח חוויות צפייה קולנועיות חדשניות. הצוות באולפני באובאב לא יכול היה להחמיץ הזדמנות זו כדי ליצור חוויה זאת באמצעות מציאות מדומה.
Maureen Fan, מייסד ומנכ"ל אולפני באובב, יצר צוות המתמחה ביצירת סרטי מציאות מדומה. בעזרת אנשים מוכשרים רבים של חברות אנימציה מובילות כמו Pixar ו Dreamworks, הם מילאו את מטרתם הראשונה, יצירת סרט קצר במציאות מדומה שנקרא הפלישה!
איך אולפני באובאב יעשו מהפכה בתעשיית הקולנוע סרטים
מכיוון שתעשיית הסרטים במציאות מדומה עדיין כל כך חדשה, יש הרבה אתגרים ומשוכות שצריך להתגבר על מנת להצליח. פְּלִישָׁה! הוא כרגע הסרט הקצר המצליח ביותר במציאות מדומה, והוא מוזמן להצגות בפסטיבלי סרטים רבים כגון קאן ופסטיבל הסרטים טרייבקה. צוות Baobab, סיפק מידע רב ערך סביב הסצנה של סרטי VR ואת העתיד של סרטי מציאות מדומה.
אולפני באובאב עשו הרבה ניסיונות על מנת להצליח עם "הפלישה"
"בדקנו עם אלפי אנשים" מספר אריק דרנל, בכיר באולפני באובב. והיינו צריכים למצוא פתרונות כיצד לגרום לקהל להסתכל בכיוון שאנחנו רצינו שהם יסתכלו. מצאנו מספר שיטות והרצנו מספר פיילוטים ב GEAR VR.
הם קיבלו הרבה חוות דעת על הסרט הקצר שלהם, אבל הייתה חוות דעת שבלטה מעל השאר. במהלך הניסיונות שלהם הם הוציאו את הארנב, אחת הבודקות מאוד נהנתה מהסרטון הקצר, אך ציינה כי לא תהיה מוכנה להראות סרטון זה לילדה שלה בת ה 6 בגלל שהם "מוציאים" את הארנב.
המציאות המדומה, יוצרת קרבה ותקשורת עמוקה יותר מבעבר עם הדמויות, ובכך יוצרים חוויות צפייה חזקות הרבה יותר, לטוב ולרע. וכך, גילה הצוות כי יש לו עוד הרבה מה ללמוד לגבי צפייה ותכנים במציאות מדומה. "זה לא רק שהקולנוע על סטרואידים, זאת תעשייה חדשה לחלוטין" אומר המנכ"ל.
הצגה של סיפור מוצלח באמצעות הקסם הדיגיטלי
סיפור סיפורים רגיל, שונה לחלוטין מסיפור או הצגה של סיפור במציאות מדומה שם המשתמש יכול להסתכל לאן שהוא רוצה. הדבר לא תמיד יהיה חיובי מכיוון שעלול ליצור הסחות דעת.
אבל בעזרת שיטות שונות, ניתן ליצור חוויה נקייה מהפרעות ולספר סיפור מלא במציאות מדומה.
"הארנב הוא כמו קוסם, כשהוא מביט לכיוונכם, קשה להסתכל למקום אחר. וכאשר הארנב מסתכל למקום אחר, אתם רוצים גם להסתכל למקום אליו הוא מסתכל".
הדבר נותן קצב ותחושה מציאותית אורגנית עבור הקהל, ודרך נוחה לעקוב אחר העלילה של הסיפור.
כמו קסם, אנשים באופן אינסטקטיבי מסתכלים חזרה על דברים שמסתכלים עליהם, ובמקרה הזה יש שימוש חכם בארנב כדי למשוך את תשומת הלב של הצופה.
בניגול לקולנוע ולסרטים רגילים במציאות מדומה לא ניתן לחתוך סצנות. והיה צורך להשתמש בשיטות שונות, של הדגשת דמות הארנב על מנת לבצע מעבר בין סצנות.
קשה מאוד, ובעיקר עדיין אין מספיק ניסיון ביצירת סצנות ותכנים במציאות מדומה, אבל הצוות של אולפני באובב מצאו פתרונות ודרכים לשמור על משיכת תשומת הלב של הצופים בכל עת.
אופן ההצגה והסיפור הם היסוד
המטרה של הצוות של באובב היא פשוט לספר סיפור, רק במציאות מדומה. "הסיפור הוא על קצב, מבנה וסבלנות" אומר אריק, היסודות והסיפור עצמו נבנים סביב 3 נקודות אלה.
הקצב תופס את האיזון לסצנה, המבנה מאפשר לפתח את הסיפור והסבלנות מביאה להתפתחות.
איך זה מרגיש לבדוק תחומים חדשים בטכנולוגיה של מציאות מדומה
הצוות של אופלני באובב חלוצים בתחום לא מוכר של המציאות המדומה. הם החברה הגדולה הראשונה שיוצרת סרטון קצר ברמה הזאת. התיאור הכי טוב למצב ניתן על ידי הצוות:
"בלגן, אבל בלגן טוב. מרגיש כאילו חזרנו לבית הספר. אף אחד לא בדיוק יודע מה הוא עושה אבל הכל מאוד תחרותי"
הצוות של באובב הופך לחלוץ בקרב מספרי הסיפורים במציאות מדומה. הם מנסים דברים חדשים כל הזמן. ופשוט לא ניתן עדיין לדעת לאן הכל ילך.
יש המון מקום להתפתחות ולכשלונות, על מנת לגדול מהר יותר וחזק יותר בתעשייה. "כישלון והצלחה" ועם כל כך הרבה פוטנציאל שנותר עוד לגלות בסרטים של מציאות מדומה, הצוות של אולפני באובב רוצים מאוד להיות החלוצים של התחום.
התרבות של Baobab
כשהכל כל כך חדש, כל אחד צריך לתרום כמה שיותר על מנת להפוך את סרטי המציאות המדומה לסרטים חיים, וסביבת עבודה חיובית ותורמת היא הכרח כאשר מטרה כל כך חשובה ניצבת.
הרעיונות של כולם מתקבלים בברכה, ולהפך, כל האנשים בחברה מעודדים לתרום כמה שיותר בכמה שיותר תחומים שונים. כי רעיונות טובים יכולים להגיע מכל אחד בחברה.
הפצה של תוכן מציאות מדומה
כיום, יש מגוון ערוצים ופלטפורמות בהן ניתן להפיץ תוכן של מציאות מדומה מ Oculus Rift, HTC Vive בשילוב עם Steam, Samsung Gear, ועוד פטפורמות שגורמות לתחושה של מערב פרוע.
עדיין לא נוצרה או קיימת תרבות של אחידות, ופלטפורמה אחת בה ניתן למצוא את כל התוכן במציאות מדומה. "זה סוג של בלגן כרגע". המטרה הגדולה של הצוות היא להביא את הקולנוע של המציאות המדומה לכמה שיותר אנשים.
ככל שהשוק מתבגר ומתיישב, יש יותר פלטפורמות מוכרות להפצה של תוכן, כאשר אוקולוס וסטים נראות כמובילות, ובעיקר סטים מכיוון שהיא שולטת כפלטפורמת גיימינג במשך שנים.
התחרות בתעשיית המציאות המדומה
חברות רבות כמו אולפני באובב מתחרות ביצירת תכנים של מציאות מדומה. ויש המון מקום לכל החברות האלה, והדרישה לתוכן רק הולכת ומתגברת.
הדור הראשון של כל קסדות המציאות המדומה יוצא לשוק, והדרישה לתוכן, לחברות פיתוח תוכן במציאות מדומה, ארגונים ואולפנים שיקפצו ויכנסו לתעשייה זאת רק מתגברת.
התחרותיות הזאת מאוד עוזרת לתחום המציאות המדומה כולו וחברות כמו באובב בהחלט לא חוששות מתחרות זאת.
כיצד אולפני באובב מכוונים להצלחה
אולפני באובב מתכוונים ליצור דריסת רגל בתעשייה. בעזרת צוות של הפקה של אנימציה, מהנדסים וצוות מוביל עסקי התייצבו האולפנים חזק מאוד על שלוש הרגליים האלה.
"אנחנו יורים בכל התותחים שלנו" כך מתארים זאת בפשטות. יש צורך בתערובת של מומחיות על מנת ליצור תוכן איכותי למציאות מדומה. פריימים לשנייה היה נושא מאוד בעייתי עבור מפתחים וצרכנים כאחד, מכיוון שקצב פרימיימים נמוך בשנייה יכול להוביל לבחילות כתוצאה מתנועה.
הדרישות כרגע הן לפחות 90 פריימים לשנייה לתנועה חלקה במציאות מדומה, ואולפני באובב התגברו על דרישה זאת.
מומחים במציאות מדומה
מכיוון שהטכנולוגיה של מציאות מדומה חדשה יחסית, לא באמת ניתן לטעון כי החרבה שלך "מומחה" בפיתוח תוכן במציאות מדומה, עדיין.
אבל רבים בהחלט דוחפים להיות חלוצים בתחום החדש. "אין מומחי VR עדיין. איש אינו יכול לומר שדעה אחת טובה יותר מדעה אחרת.
אולי יש מתחרים אבל זה הכל מסתכם בסופו של דבר איך זה מרגיש במציאות המדומה "אמר קודי.
ניתן לרכז תוכן במציאות מדומה, כדי לראות מי מוביל את התחום קדימה. לאחר מכן נוכל למדוד את הדרך שבה התוכן המסוים הזה הותאם וקושרים אותו לשיפוט של היותו מומחה בתחום.
המפתח להצלחה
ניתן למדוד הצלחה בתעשיית המציאות המדומה בדרכים שונות. אולפני באובב מאמינים כי ניסוי, פתיחות והסיפור הם הדברים שצריך על מנת ליצור תוכן איכותי למציאות מדומה.
הם מאמינים כי בעזרת שלושת מרכיבים אלה, הם יצליחו לספר סיפור במציאות מדומה =)
היכולת ליצור משהו ייחודי כמו "הפלישה!" מראה על קצה המזלג מה ניתן יהיה ליצור בעתיד בעזרת הטכנולוגיה של מציאות מדומה. יהיה ניתן להנות מסרטים באופן חדש לחלוטין, להסתכל סביב בכל שלב, ולקחת ממש חלק בסרט. נכון שיש מכשולים בדרך, והדרך עוד ארוכה, אך נראה כי אולפני באובב בהחלט בכיוון הנכון!