המושג ״מציאות מדומה״ (VR – Virtual Reality) קיים כבר משנת 1938. אם בעבר המציאות המדומה הייתה שמורה לסרטי המדע הבדיוני, כיום המציאות המדומה כבר לא בגדר חלום. תחום המציאות המדומה גדל בקצב משמעותי בשנים האחרונות והוא מצליח להשפיע על לא מעט תחומים אחרים. הנה מדריך למתחילים:
ההיסטוריה של המציאות המדומה
כאמור, למציאות המדומה יש היסטוריה ארוכת שנים והיא חוזרת אחורה עד לשנת 1938. כשאומרים מציאות מדומה מתכוונים לטכנולוגיות המאפשרות ליצור סביבה וירטואלית תלת מימדית אשר מחקה את הסביבה האמיתית או יוצרת סביבה דמיונית לחלוטין. בנוסף, המציאות המדומה אמורה ליצור את הנוכחות הפיסית של המשתמש בעולם הוירטואלי.
בשנים 1950 עד 1970 תחום המציאות המדומה החל לנטוע שורשים. בשנת 1962 אף נוצר האב טיפוס הראשון של מכונה היוצרת מציאות מדומה – מכשיר בשם Sensorama. המכשיל כלל חמישה תכנים של סרטים קצרים שהוצגו בו בשילוב החושים: ראייה, שמיעה, ריח ומגע. מכיוון שזאת הייתה תקופה שקדמה את המחשב והמחשוב הדיגיטלי, Sensorama היה מכשיר שהיה מבוסס על מרכיבים מכאניים.
בשנת 1968, איוון סאתרלנד, בעזרת תלמידו בוב ספראול, יצר את מה שנחשב היום לראות כמציאות המדומה הראשונה, בשילוב עם מציאות רבודה (AR). איוון ובוב יצרו מערכת ראשונה המתלבשת על הראש של המשתמש.
לא נחפור יותר מידי בהיסטוריה ונגיע ישירות מ-1986 להיום (2023). נכון להיום המציאות המדומה מתחילה להיכנס למיינסטרים וזאת הודות לפיתוחים טכנולוגיים המאפשרים שימוש קל במשקפי מציאות מדומה וכן גם הודות להיצע של דגמים איכותיים במחיר נגיש.
ניתן למצוא היום משקפי מציאות מדומה הן אצל אנשים, ילדים וגיימרים והן אצל חברות ומוסדות לצרכים מסחריים ולצרכי הדרכה ולימוד.
המטאוורס נכנס לתמונה
ישנו מושג נוסף שנכנס לתמונה בשנים האחרונות – המטאוורס. המטאוורס הוא רשת המורכבת מעולמות וירטואליים משותפים. בתוך אותם עולמות בהם אנשים יכולים ליצור קשר עם חברים, לשחק במשחקים, לבצע לימוד והכשרות, לעבוד ואפילו לקנות מוצרים.
אפשר להסתכל על המטאוורס כעל מרחב אינטרנטי תלת-ממדי המאפשר לאנשים להיפגש, לעבוד, לשחק וללמוד מבלי לצאת מהבית. כרגע, הרעיון של מטאוורס אחד שזכה להכרה אוניברסלית הוא עדיין ספקולטיבי. כיום מספר חברות שואפות להיות אלו שישלטו במטאוורס ואחת מהן היא Meta שעד לא מזמן נקראה Facebook. ב-Meta עובדים על עולם מטאוורסי בשם Horizon.
שיווק עסקי במציאות המדומה
תחום השיווק נמצא בתחילת מהפכה. יש מי שיאמר כי מדובר במהפכה שלא קטנה מזו שעשה האינטרנט והרשתות החברתיות . השילוב של מציאות מדומה בתחום השיווק העסקי יש את הפוטנציאל להביא למהפכה של ממש בכל תחומי השיווק הדיגיטלי.
מציאות מדומה מהווה הזדמנות ייחודית למפרסמים להגיע לקהל היעד שלהם – בצורה מיוחדת וסוחפת. דוגמאות לכך ניתן לראות בחברות תעופה שמציבות במרכז העיר מתקן "טלפורט" שמעביר בין רגע באמצעות מציאות מדומה את הלקוח הפוטנציאלי ליעד לפי בחירתו: איטליה , תאילנד או כל יעד אחר בעולם.
ניתן לשלב את המציאות המדומה בשיווק באינספור דרכים. בין אם פרסומות בתוך משחקים, בחללי שיחה ואפילו בנייה של אולמות תצוגה ודוכני כנסים במציאות המדומה. המטאוורס והמציאות המדומה יוצרים עולם של אינספור אפשרויות.
פירטנו על קצה המזלג על היתרונות של השיווק העסקי במציאות המדומה.
סדנאות חדשנות בנושא עולמות וירטואליים ומטאוורס
לפעמים צריך לעצור את הדהירה ולהבין יותר לעומק מה היא מציאות מדומה, מה זה מטאוורס ומהן ההזדמנויות ומהם האתגרים בתחומים הללו. לשם כך, יצרה חברת VR2GO מערך של סדנאות חדשנות לארגונים וחברות. מטרת הסדנאות השונות הינה לחשוף את העובדים או את הקהל לעולמות המציאות המדומה תוך התנסות בחוויות שונות במטאוורס.
בעוד שכל סדנאות החדשנות וההרצאות של VR2GO עוסקות בנושא המטאוורס והמציאות המדומה, כל הרצאה נוגעת בהיבטים שונים ובדרכים השונות שבהן משפיע המטאוורס על תעשיות וענפים שונים במשק. כך למשל סדנת "יציאה לחופשה בחלל" מועברת על ידי איל בן-זאב (MBA, M.Sc) ומציגה כיצד טכנולוגיות המטאוורס השונות מקדמות את תחום החלל ואת הגעת בני האדם לכוכבי הלכת השונים.
בנוסף לסדנאות הרגילות, קיימות גם מספר הרצאות הנוגעות לתחומים שונים. נכון לכתיבת שורות אלו קיימת הרצאה של נופר לאור העוסקת בקוגניציה ומחלת האלצהיימר, הרצאה של ד"ר יגאל פוריש בנושא חדשנות ומציאות מדומה וכן גם הרצאה של יוני חרל"פ בנושא העוצמה של הרשתות החברתיות.
שילוב מציאות מדומה ברפואה
לשילוב של מציאות מדומה ברפואה יש יתרונות רבים. כבר היום נעשה שימוש במציאות המדומה ובמטאוורס במספר אספקטים בעולם הרפואה. מתהליך הלימוד ועד לניתוחים והליכים רפואיים – בכולם אפשר למצוא דרך לשלב את המטאוורס לשיפור ההליכים הרפואיים השונים. למשל, בפרויקט שעשינו במרכז הרפואי קפלן, המציאות המדומה מייצרת סביבה רגועה ונינוחה ליולדות המבצעות הליך של היפוך עובר.
המציאות המדומה מאפשרת לרופאים לתרגל הליכים רפואיים וסיטואציות שונות בצורה מציאותית, היא מאפשרת ליצור חוויה חדשה וייחודית למטופל ובמקרים מסויימים אף להציג הדמיות ונתונים בזמן אמת לרופאים בצורה נוחה ואינטואיטיבית.
שילוב מציאות מדומה בחינוך
מחקר שנעשה על חינוך ולמידה במציאות מדומה גילה כי למידה במציאות מדומה מכניסה את התלמיד/הסטודנט לחוויית למידה עמוקה יותר ומציאותית יותר. המחקר טוען גם כי החוויה העמוקה מקדמת את תהליך הלמידה באופן משמעותי.
ניתן להשתמש במציאות המדומה למגוון אלמנטים והיבטים הקשורים בחינוך. למשל, בפרויקט שעשינו לשבוע החלל נעזרנו במציאות המדומה כדי להמחיש לתלמידים בכל הגילאים את חקר החלל ואת החוויה שעוברים האסטרונאוטים. ניתן להשתמש במציאות המדומה כדי ליצור סביבות למידה מגוונת, ליצור מודלים מציאותיים של אנשים, חפצים ואפילו מולקולות וניסויים פיזיקליים.
במקרים אחרים, ניתן להשתמש במציאות המדומה על מנת להכשיר אנשים למגוון של משימות – מאינטראקציה עם לקוח ועד להטסת מטוס או ביצוע ניתוח מורכב. היכולת של המציאות המדומה לדמות סיטואציות שונות ומגוונות מהווה יתרון מפתח שלה על פני שיטות תרגול ולימוד "רגילות".
הצטרפו לקהילת INVERSE והובילו את עתיד המציאות הרבודה
אם אתם רוצים להיות חלק מהעתיד ולהשפיע על הדרך שבה טכנולוגיות כמו משקפי AR משנות את חוויית המשתמש, הצטרפו עכשיו לקהילת INVERSE. בואו לקחת חלק בדיונים, ללמוד מהמתקדמים ביותר בתחומים כמו מציאות רבודה, בינה מלאכותית ומחשוב מרחבי, ולהיות חלק מקהילה מובילה של חדשנות טכנולוגית. ההזדמנות להוביל את המהפכה הטכנולוגית בידיים שלכם – הצטרפו אלינו ב-INVERSE ותתחילו לשנות את המציאות כבר היום!