לא בכל בית יש משקפי מציאות מדומה וסביר להניח שייקחו עוד כמה שנים טובות עד שמשקפי המציאות המדומה יגיעו לבתים של רוב האנשים. יחד עם זאת, תחום המציאות המדומה והמטאוורס גדלים באופן משמעותי. בשנים האחרונות המציאות המדומה והמטאוורס יוצרים הזדמנויות רבות לאנשים ולעסקים כאחד.
ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולמות המציאות המדומה והמטאוורס יוצרות הזדמנויות רבות. טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית, יכולות מידול גרפיות מתקדמות וכן גם שיפורים למשקפי המציאות המדומה מהווים זרזים להתפתחות המואצת של המטאוורס. אפשר כמובן למנות עוד תחומים טכנולוגיים רבים אבל אלו הם העיקריים.
המציאות המדומה והמטאוורס משמשים היום לא מעט אנשים בעיקר לגיימינג. בפועל המציאות המדומה והמטאוורס יוצרות גם הזדמנויות עסקיות שלא היו בעבר. בעבר עסקים עשו שיווק בעיתונים, לאחר מכן עברו לרדיו והטלוויזיה ולבסוף הגיעו למחשב בעזרת פרסומות באתרי האינטרנט והרשתות החברתיות.
בימים אלו ממש מתפתחת הזדמנות חדשה עבור שיווק ומציאת לידים – פרסום במטאוורס.
שיווק לדור הצעיר
הדור הצעיר נמצא היום גם במציאות המדומה ולא רק בטלפון והמחשב. המשמעות היא שמי שמעוניין למשוך את תשומת הלב של הצעירים חייב להתבסס גם במציאות המדומה והמטאוורס. הצעירים נמצאים היום במגוון משחקים ופלטפורמות כמו VR Chat או Roblox VR ובדיוק במקומות האלה ניתן לשלב פרסומות ושיווק עסקי.
השיווק במציאות המדומה עונה על שתי מטרות עיקריות: הראשונה היא פנייה לצעירים בכל הפלטפורמות בהן הם נמצאים. עסקים שיבצעו שיווק במטאוורס יצליחו לפנות לדור הצעיר בכל הפלטפורמות שבהן הם נמצאים ובכך למשוך יותר לידים ולאפשר מיתוג עסקי טוב יותר.
המטרה השנייה שעליה שיווק במציאות המדומה עונה היא בחיזוק התדמית של החברה. לכולם נמאס לראות פרסומות למשיכת לידים בפייסבוק או לפני סרטון ביוטיוב – זה ישן, נדוש ולפעמים גם מציק. המטאוורס והמציאות המדומה הם מדיום שיווק חדשני ומודרני. חברה שתגיע למטאוורס תקבל תדמית של חברה חדשנית עם אופי צעיר.
השיווק בתוך המציאות המדומה יכול להיות מאוד דומה לשיווק ״רגיל״, בכל זאת מציאות מדומה היא סוג של מציאות. בדיוק כפי שחברות רבות שמות שלטי חוצות בכבישים מהירים ובנקודות מרכזיות בערים, כך ניתן גם לשלב שלטי חוצות בעולמות מטאוורס ובתוך המשחקים השונים.
במציאות המדומה ניתן אף לעשות מהלכי פרסום גדולים יותר ובזול יותר. הרבה יותר זול לשכור מטוס וירטואלי שתתנוסס עליו מודעה מאשר לשכור מטוס אמיתי שיטוס במציאות מעל האנשים.
שיווק בכנסים ותערוכות
עד כה הצגנו את היתרונות של השיווק במציאות המדומה והמטאוורס לדור הצעיר, אבל למציאות המדומה ישנם גם יתרונות למשיכת לידים באירועים עסקיים ותערוכות. בכנסים ותערוכות, חברות בדרך כלל מחלקות עלוני מידע, מביאות מספר מוצרים לתצוגה ולעיתים מציגות סרטונים וחומר שיווקי נוסף.
חברות המשלבות שיווק במציאות מדומה בכנסים ותערוכות יכולות למשוך הרבה יותר תשומת לב, להתעלות מעל לחברות האחרות המציגות בתערוכה ולמשוך יותר לידים. מה בדיוק לעשות במציאות המדומה? יש אינספור אפשרויות.
המציאות המדומה היא כמו המציאות, רק שהיא מדומה. להביא מוצרים גדולים לתצוגה זה קשה, אבל להכניס מודלים שלהם לחלל במטאוורס זה הרבה יותר קל. המציאות המדומה והמטאוורס מאפשרים גם ליצור חוויה סוחפת כמו אתגר הקרש האימתני שסייע לחברת ESET במהלך שיווקי בפרוייקט שעשינו כאן.
המציאות המדומה זה תחום שצובר המון הד ותאוצה בשנים האחרונות. כתוצאה מכך, יש לה את היכולת למשוך יותר תשומת לב בהשוואה ליכולות שיווק אחרות.
איך יוצרים קמפיין שיווקי במטאוורס?
אנחנו אוהבים להסתכל על המטאוורס ועל המציאות המדומה כמו על ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. יש היום פתרונות ליצירת חוויות מותאמות אישית כמו ״אתגר הקרש האימתני״ עם סלוגנים ופרסומות כפי שעשינו עם ESET. לחילופין, אפשר ליצור חללי תצוגה, אולפנים וכיתות הדרכה בצורה קלה וללא ידע טכני מעמיק עם פלטפורמות כמו Inverse.City שפותחה על ידי VR2GO.
הדוגמאות האלה הן רק שתיים מני רבות. הדבר היפה הוא שניתן לקחת כל אחת מהדוגמאות האלה וליישם אותן בצורות שונות ורבות למגוון קמפיינים לשיווק ומשיכת לידים – בתערוכות ובמשחקים.
לכל סוג של קמפיין שיווק קיים כיום פתרון טכנולוגי או חברות שיאפשרו ליישם אותו בצורה קלה ומהירה. גם זו נקודת מפתח שמהווה זרז להתפתחות תחום השיווק העסקי במציאות המדומה והמטאוורס.
עולם אפשרויות עצום
במציאות המדומה אפשר ליצור כל דבר, או לפחות כמעט כל דבר. בעידן בו פרסומאים צמאים לרעיונות מקוריים חדשים, המציאות המדומה מספקת עולם שלם חדש של אפשרויות. המציאות המדומה מאפשרת ליצור אינספור חוויות באזורים שונים, בסגנונות שונים, באורכים שונים וכן הלאה.
בתוך המטאוורס אפשר להטמיע פרסומות במגוון דרכים ובקלות. הדוגמה שהצגנו כמה פסקאות קודם עם המטוס היא דוגמה גרנדיוזית ובפועל ישנן עוד דרכים רבות ומגוונות שעל חלקן אנחנו אפילו לא חושבים כרגע.
פרסומות מקוריות בטלוויזיה יכולות ליצור לא מעט הד ברשתות החברתיות ובקרב קהל הלקוחות הפוטנציאלי. תארו כמה הד יעשו הפרסומות המקוריות והסוחפות במטאוורס ובמציאות המדומה.
אחד היתרונות המשמעותיים של המציאות המדומה היא הקלות שבה ניתן לשים מוצרים בתצוגה. תארו חברת רכב, או אפילו חברת מקררים. קשה להביא את כל הרכבים או המקררים לתצוגה לכל הסניפים בארץ או אפילו בעולם. זה יקר, כבד ותופס לא מעט מקום. במציאות המדומה התהליך הרבה יותר פשוט, כל מה שצריך הוא ליצור מודלים של כל הדגמים וכמעט בקליק הם זמינים בחללי התצוגה הווירטואליים לכלל הלקוחות, המוכרים והמשווקים.
המטאוורס טוב לא רק לקמפיין שיווקי אחד וזמני. כבר היום קמות קהילות מסחריות שלמות במציאות המדומה והמטאוורס. עסקים רבים עברו בשנים האחרונות מעמודי פייסבוק לקבוצות פייסבוק ואפילו קבוצות WhatsApp בחלק מהמקרים. היום מגיע הדור הבא של השיווק והאינטראקציה עם לקוחות – קהילות במטאוורס.
אנחנו רק בהתחלה
השיווק העסקי במציאות המדומה והמטאוורס הוא תחום שעדיין נמצא בחיתולים. אנחנו עדיין בשלבים הראשוניים שבהן חברות מתנסות בשיטות שיווק ופרסום שונות. בעוד שכבר היום נרשמות הצלחות עם מגוון קמפיינים, יש מי שסבור (ובצדק) שהתחום הזה עוד ימשיך לגדול ולהתפתח למימדי ענק.
זה לא סוד שמדברים כבר היום על חנויות שלמות שיהיו במטאוורס וברגע שניתן יהיה ליצור קמפיין שיווק שלם הכולל שיווק, יצירת לידים וביצוע עסקה בתוך המטאוורס אנחנו ניכנס לעידן חדש של קמעונאות.
יש לתחום הזה עוד כל כך הרבה מקום לגדול, להתפתח ולהתחדש. מי שיתחיל להטמיע קמפיינים שיווקיים במציאות המדומה והמטאוורס כבר עכשיו, יוכל להטמיע שורשים חזקים ולהפוך לחלוץ ושחקן משמעותי בתחום. זכות ראשונים לא פעם ולא פעמיים הייתה מה שסיפק לעסקים את ההצלחה שלהם.