מציאות מדומה היא אחת הטכנולוגיות והכלים השיווקיים החדשים ביותר שמשווקים ומקדמי מותגים ברחבי העולם רוצים למצות ולהשתמש על מנת להשיג מטרות שיווקיות שונות. אנחנו נמצאים ממש בשלבים הראשונים של השימוש בטכנולוגיות מציאות מדומה בעולם העסקי והשיווקי, לפחות מהבחינה של דרכים משמעויות ומשפיעות על קהל הלקוחות. ישנן מספר דוגמאות וחברות מהעולם שעשו שימוש מושכל בטכנולוגיות מציאות מדומה, כל אחת בצורה קצת שונה על מנת לשווק את המותג שלהם. השימוש במציאות מדומה בעולם העסקי בא לידי ביטוי בצורה אסטרטגית כשיטה ל:
- להציג תכונות, מאפיינים ופונקציונליות של מוצר (Samsung Gear VR)
- להציג את מטרת והרעיון המרכזי של המותג בנקודת הקצה (Tom’s)
- להכניס את המשתמשים לחוויה אימרסיבית ממותגת במציאות מדומה על מנת להוסיף עניין באירועים וכנסים עסקיים ושיווק ברשתות החברתיות (Game of Thrones)
- לעזור לצרכנים לקבל החלטות מושכלות יותר על מנת שיהיו מרוצים יותר עם המוצרים שהם רוכשים (Lowe’s)
- ליצור חווית חדשות, אימרסיביות הרבה יותר ולהוסיף רובד מלהיב לסיפורת המסורתית – המודפסת והמצולמת (The New York Times)
- להדגים כיצד מותג יכול להשתלב בסגנון החיים אליו חלקנו שואפים (Mercedes)
מציאות מדומה עדיין בשלבים הראשונים של הכניסה לשוק הפרטי, אבל ההשפעה על השיווק שמבוסס על טכנולוגיות VR יכול להביא לחשיפה רבה יותר באמצעות תכנים ויראליים שונים. ישנם מותגים שמציאים חוויות מציאות מדומה בנקודות המכירה השונות, או באירועים וכנסים עסקיים באמצעות מתקנים וציוד איכותיים. לעומתם, יש מותגים וחברות רבות שפנו דווקא לקהל הבייתי, באמצעות חוויות מציאות מדומה שניתן לחוות בבית באמצעות מתאם קסדת מציאות מדומה למכשיר הסלולרי.
לפניכם מספר דוגמאות שונות שימחישו את השימושים השונים שניתן לבצע בעזרת טכנולוגיות ותכנים במציאות מדומה:
עיתון ה New York Times
הניו יורק טיימס הוא חלוץ מבחינת הבאת תכנים וסיפורים במצאיות מדומה. כבר בנובמבר 2015, הם הפיצו יותר ממיליון מתאמים למכשירים סמרטפון (אומנם מקרטון) אבל כאלה שמאפשרים להציג ולראות תוכן במציאות מדומה ברוב המכשירים שיש לאנשים בבית. המשתמשים שקיבלו את ה Google Cardboard היו המנויים השבועיים של העיתון. נוסף על כך העיתון גם הפיק סרט במציאות מדומה בצירוף למשקף / המתאם כמובן.
במאי 2016, הם הפיצו עוד 300,000 מתאמים לסמרטפונים עם תוכן נוסף במציאות מדומה, תחת השם: Seeking Pluto’s Frigid Heart.
הסרטון במציאות מדומה אפשר למנויים של העיתון לחוות בדרך מקורית וללמוד על חקר של כוכב לכת, ממש כאילו הם נמצאים שם, ולחוות את התחושה של טיסה בחלל והסיבוב סביב פלוטו.
ב 5 ביוני העיתון פרסם גיליון מיוחד עם תוכן במציאות מדומה:
Climbing Spire of 1 World Trade Center
הטכנולוגיה של מציאות מדומה מאפשרת לניו יורק טיימס לספר סיפורים בדרך חדשה, ובכך הופכת ז'אנר ישן לקליל וחדשני יותר, ועל הדרך שובים את הקוראים הצעירים יותר, להם יש דרישות ודרכים חדשות ואופן משלבם לצריכת מידע.
Tom's
Tom’s הוא מותג שמתמחה בהעברת סיפורים. חנות הדגל של המותג בקליפורניה, לא רחוק ממטה החברה, היא חנות מסוג מאוד מיוחד, על הגבול בין חנות לבית קפה, וכזאת שעמוסה בתכנים ש Tom’s מקדמים. בחנות יש כיסא מציאות מדומה, בסמוך לאזור ההנעלה, אליו הלקוחות מוזמנים. ברגע ששמים את המשקף על העיניים, מועברים לכפר מרוחק בפרו בו חווים מסע, שמתחיל בנסיעה לתוך הכפר. ילדים מתרוצצים סביבכם בזמן שאתם יושבים בחנות בכיסא VR.
הם מאוד שמחים ואסירי תודה על המתנה. החוויה מאוד מרגשת, כזאת שזוכרים אותה, וחשוב לא פחות, חוויה שרוצים לספר עליה.
החוויה במציאות מדומה מקרבת את הלקוחות והמבקרים למסר והרעיון ש Tom’s רוצים להעביר.
משחקי הכס
HBO אימצו את הטכנולוגיה של מציאות מדומה ככלי על מנת להשיק את העונה החדשה של משחקי הכס. בשנת 2014 הם יצרו חוויה מרובת חיישנים ועמוסה בטכנולוגיות מאוד חדישות לאותה השנה.
לחוויה במציאות מדומה נתנו את השם: “Ascend the Wall”.
את החוויה עצמה הם מקמו בנקודות זמניות בעלות תעבורה רבה.
המשתמשים בחוויה עלו על מעלית והרגישו גם משב רוח קפואה וגם רטט אמיתי של כל המתקן, ובכך יצרו תחושה מאוד מציאותית של עלייה במעלית לראש החומה שב Castle Black.
עד כמה מציאותית? תוכלו לראות בסרטון את הנסיינית שעלתה במרכז המתקן.
את התכנים הגרפיים פתחה חברת The Framestore, אותה אחת שעשתה את האפקטים בסרט זוכה האוסקר Gravity.
למרות שהמתקן עצמו היו מאוד מרגשים וויראליים, את החוויה עצמה יכלו לחוות אחת ורק נוכחים במקום.
קסדת המציאות המדומה שהייתה בשימוש היא האוקולוס ריפט.
בהשקת העונה בשנת 2016 של משחקי הכס, הרוכשת של אוקולוס, פייסבוק, סיפקה חווית צפייה במציאות מדומה שהייתה נגישה יותר באמצעות סרטון מסונכרן ב 360 מעלות.
זאת הייתה אפליקצייה חדשנית במציאות מדומה שמטרתה הייתה להכניס את הצופים לעולם אימרסיבי ולמשחקי הכס וליצור שיתוף חוויה ברשתות.
Mercedes
בשנת 2014, בניסיון למשוך את הדור הצעיר, חברת מרצדס בנץ ארה"ב השיקו עמוד אינסטגרם עסקי עם מגוון מאפיינים חדשניים.
אך, ב 2016 כאשר החשיפה של עמודי אינסטגרם עסקיים הלכה ופחתה, החליטו בחברת מרצדס בנץ לפנות ל Kelly Lund, אושיית אינסטגרם שמשתף חוויות טיול עם הפרטנר שלו לוקי.
הם יצרו ביחד תכנים ב 360 מעלות ובמציאות מדומה של הטיול שלהם לפסגות המושלגות של קולרדו. הסרטון הקצר במציאות מדומה הציג את המרצדס החדשה 2017 GLS sport .
כמובן שכל המטרה הייתה לחשוף את המוצר הבא של המותג שלהם, באמצעות קמפיין רלוונטי ומרענן יותר.
נראה שהשותפות בין מרצדס בנץ לבין קלי ולוקי עובדת, מכיוון שהסרטונים המשותפים שלהם בשני מימדים ובשלושה מימדים עברה את ה 4 מיליון צפיות. כתוצאה מהשימוש בסרטון לחשבון האינסטגרם של מרצדס בנץ ארה"ב הצטרפו מעל ל 57,000 עוקבים חדשים, וכיום קצת יותר מ 40% מהמבקרים באתר של מרצדס בנץ ארה"ב הם בגילאים של 18 עד 34.
Lowe's
חברת Lowe’s הייתה אחת החברות הראשונות שהבינו את הפוטנציאל השימושי שבטכנולוגיות מציאות מדומה כדרך להראות ללקוחותיהם הדמיות ותוכנית לשיפור הבית.
כיום, יש 19 חנויות של Lowe’s עם חדרי “Holorooms” בהם יש אוקולוס ריפט או גוגל קרבורד.
על מנת לראות כיצד תראה מקלחת חדשה, הלקוחות יכולים לבחור צנרת, אריחים, תאורה, לצבוע קירות ולהתאים את העיצוב החדש למידות החדר האמבטייה האמיתי שלהם.
הם יכולים לעשות שינויים בקלות ולראות עיצובים שונים של אותו חלל באותו הרגע.
נכון שאת הבחירה הלקוחות יכולים לראות בחנויות באמצעות האוקלוס ריפט, אך הם יכולים לראות ולהראות את העיצובים גם לאנשים בבית ולחברים באמצעות ה Google Cardboard.
זהו יתרון תחרותי חכם, לפני שהמתחרים שלהם עושים ומפתחים פתרונות דומים, מכיוון שזהו פתרון פשוט וכיפי, ובשורה תחתונה:
הלקוחות שביצעו את ההדמייה יהיו בטוחים יותר בהחלטותיהם.
המציאות המדומה מאפשרת לשתף בקלות את העיצוב ולקבל דעות של בני משפחה וחברים, והכל בקלות ולפני שמתחילים בעבודות האמיתיות.
Samsung
בחנות הדגל של המותג בניו יורק, המבקרים יכולים לחוות ולהשתמש במשקפי המציאות המדומה של Samsung Gear בשלוש דרכים שונות:
בישיבה על גבי אחד מתוך מספר כסאות 4D – חווית רכבת הרים במציאות מדומה בשותפות עם Six Flags.
קסדות וכיסאות רבים שפזורים ברחבי החנות – עמוסים בתכנים שבנושא טיול, ספורט ומשפחה.
במהלך אירועים מרכזיים במהלכם הצופים באולם קיבלו קסדות מציאות מדומה על מנת לצפות בתכנים ייחודיים.
למרות שלא ניתן לרכוש קסדות מציאות מדומה במקום, ניתן לבצע הזמנה שלהם.
מציאות מדומה היאא כלי נוסף בארז הכלים של המשווק וישנן מגוון דרכים להתשתמש בטכנולוגיות VR: בחנויות בנקודות המכירה, בביתם של הצרכנים הפוטנציאליים, בתכנים רגילים, ברשתות החברתיות, בהמחשות ובאירועים עסקיים וכמובן בזמן ביצוע מכירות.
המותגים והחברות השונות צריכות לחשוב על דרכים מקוריות לשיווק המוצרים שלהם, והמציאות המדומה מאפשרת גם מגוון רחב של פתרונות, גם פתרונות חדשים ומקוריים ואולי הכי חשוב – פתרונות שמשפיעים הרבה יותר כחוויה איכותית וממותגת במציאות מדומה.