האם ה VERSITES יהיו ההייפ החדש כפי שהיו ה WEBSITES?
שנת 2021 שסבלה מפוסט קוביד 19 הביאה איתה גם הייפ מרענן וסללה את הדרך למיינסטרים ולשינוי תפיסתי לגבי עולמות וירטואליים. בעוד שעולמות וירטואליים איתנו כבר זמן רב, ארגונים כמו פייסבוק (ששינתה לאחרונה את שמה ל-META) מצהירים על ההשקעות האסטרונומיות שלה במציאות מדומה והצגת METAVERSE שלהם לשימוש המיינסטרים. המונח METAVERSE כנראה יישאר מוכר למשתמשים לנצח אבל הוא הומצא לפני כשני עשורים אם לא יותר, בנוסף, סרטים כמו ה"מטריקס" ו"אווטאר" הפיחו חיים במונח ויצרו הצצה מהירה לעתיד שאנו חווים היום.
האם WEB 3.0 היא טכנולוגיה או שינוי תודעתי?
מנקודת מבט היסטורית גרידא, נראה שכל טכנולוגיה בשלביה המוקדמים נוקטת בצעדים שיווקיים על מנת לבנות לעצמה תדמית בשוק ולהוכיח את השפעתה (אם בכלל) ולהשיג קהל מאמין שיפיץ את הבשורה.
אני טוען ש-WEB 3.0 אינה טכנולוגיה בפני עצמה אלא היא נוצרה מעצם קיומן של טכנולוגיות רבות שאפשרו את המעבר מ-WEB 2.0 ל-3.0.
בין הטכנולוגיות המובילות הנתמכות על ידי ה-WEB, ניתן למצוא טכנולוגיות בינה מלאכותית, למידת מכונה\למידה עמוקה ועולמות וירטואליים מבוזרים. האחרון הפך לשם נרדף לבלוקצ'יין ואפשר פיצוח של הבירוקרטיה (לאו דווקא בתחום הפיננסי) והוא הופך לסמל המהפכה. מוביל מהלכים רדיקליים המשחררים את המיינסטרים מכוחה של מדינה או בעלי כוח ומאפשרים פעילויות שעד לפני כ-5–10 שנים לא היו אפשריות. כך למשל ילד צעיר יכול להפוך בן לילה למיליונר שמחזיק באוסף חפצים הרשומים על שמו מבלי ללכת למכירות פומביות או אפילו להכיר פיסת היסטוריה של תולדות האמנות.
טכנולוגיית המציאות המדומה, שקיימת כבר למעלה מ-30 שנה, צברה מודעות משמעותית בקרב הציבור הרחב משנת 2014 בערך, הסיבות לכך רבות אך העיקרית שבהן היא הנגישות לרכישת מכשירי מציאות מדומה (HMD) ותוכן. הצפת השוק ב-HMDs בסיוע שיווקי של חברות ענק כמו Meta, Google ו-Microsoft, Nvidia ואחרות מציעה תמיכה טכנית לשינוי תפיסת ה-WEB ויכולות התקשורת המוגברות שלו.
מי יהיו המאמצים הראשונים של המטאוורס?
המכשיר משמש כמפתח לעולם וירטואלי בלתי מוגבל בו קיימות ישויות ויש להן ייצוג של אווטאר היוצר תקשורת במערכת כלכלית נפרדת מהעולם האמיתי (בדרך כלל). תפיסת הנוכחות העצמית של דורות שונים השתנתה, אם דור ה-Y נע בין עולם אמיתי לוירטואלי ומקיים את רוב חייו בעולם האמיתי ותופס את העולם הווירטואלי כיוצר "רעש" והסחות דעת אז לעומתו דור Z ו אלפא במיוחד רואים את רוב חייהם ברשת ובעולם הוירטואלי,ייצ והעולם האמיתי הוא זה שמייצר את ה"רעש". זו הסיבה שהחיים בעולם הוירטואלי מקבלים משמעות גדולה יותר מאשר בעולם האמיתי. לדיון נוסף, אנחנו יכולים להתעקש על הפגיעה המהותית בתקשורת בין דורית אבל זה רק כדי לעורר את הדיון.
שדרוג אתרי אינטרנט לאתרי מטאוורס
מוקד הדיון הוא עתיד הנוכחות שלנו כבני אדם והנוכחות העסקית של העסקים והפירמות השונות בעולם האמיתי מול הווירטואלי. הטענה על הפרק לגבי WEB 3.0 שהביאה לשינוי תפיסתי היא ששינוי תפיסתי יידרש בהכרח גם מהארגונים העסקיים שידרשו לבנות לעצמם ייצוג במטאוורס שבו נמצאים לקוחותיהם ולא איפה שהם נמצאים היום.
עד היום, אחרי שכולם הבינו שאתר אינטרנט מייצג ומכבד יביא להם לקוחות וגם קידום בגוגל יביא להם לידים, אז העתיד צופה שינוי מהותי ופתיחת כלכלה חדשה. וכאן אני טוען שיהיה מעבר מאסיבי מ-WEBSITE ל-VERSITE. כל ארגון מכל סוג יידרש למצוא בעצמו את הנוכחות ב- Metaverse. על פי הכללים החדשים של הפורמט, 'דומיין' שווה ערך לקרקע וירטואלית באחד והעולמות הוירטואלים הקיימים. נכון לכתיבת שורות אלה, אין מספיק מידע כדי לקבוע כיצד מערך ה-SEO יתקיים במטאוורס וכן שאלות וחוקים רבים נוספים שיענו לאורך זמן.
כהוכחה לכך, עד סוף 2021 נרכשו אדמות וירטואליות – VERSITES (שהן ה-WEBSITES של העולם הוירטואלי) על ידי עשרות חברות גדולות ומוכרות. אם זה לא מספיק אפילו כמה מפורסמים קנו קרקע וחיזקו את הטענה שנוכחות ברשת כפי שהייתה בעבר 'WEBSITE' תיקרא מעתה 'VERSITE'.
ב-WEB 3.0 יש לא רק אינטראקציה אלא חוויה אמיתית המדמה נוכחות של המשתמש בעולם האמיתי.
ה-'VERSITES' החדשים – יצטרכו בעתיד הקרוב לספק סף גירוי גבוה למשתמשים שכן הם יצטרכו לכבוש את ליבם של המשתמשים הרבים שיש להם (ויהיו אפילו יותר) בחוויות מגוונות שיכללו משחקים, תחרויות, וערך מוסף מכל סוג שהוא לא רק מכירות או קיימות באינטרנט.
'VERSITE' עדיין לא קבעה כללי משחק חדשים וזהו זמן היסטורי חד פעמי להציע שפה חדשה שתדבר לקהל ולמשתמשים חדשים של הפלטפורמות החדשות שמציעה WEB 3.0 בהתחשב בשפת הדור החדש והערכים שמובילים אותו.
המאמר נכתב ע"י צבי טובול-לביא – דוקטורנט לחקר עולמות וירטואלים ובלוקצ'יין, וארתור אהרוני מומחה מטאוורס ומנכ"ל קבוצת InVerse.
התוכן לעיל הינו חלק מהרצאה במסגרת סדנת החדשנות שניתן להזמין לכנסים וימי חדשנות בחברתכם, למידע נוסף צרו קשר בתחתית הדף