מציאות מעורבת – Mixed reality או בקיצור MR, לעתים בשפה האנגלית מכונה גם מציאות היברידית (hybrid reality כנראה לא יתפוס בשפה העברית) הוא בעצם המיזוג של העולם אמיתי והעולם הווירטואלי לסביבות והדמיות חדשות שבהן אובייקטים פיסיים ודיגיטליים מתקיימים זה לצד זה ויוצרים אינטראקציה בזמן אמת.
מציאות מעורבת יכולה להתקיים לא רק בעולם הפיזי (הרגיל) או בעולם הווירטואלי (המדומה), אך הוא בעצם שילוב של מציאות ומציאות מדומה, הכוללת גם מציאות רבודה וגם מציאות רבודה ווירטואלית.
כן, לא פשוט להבין, אבל במאמר הסורק את כל סוגי המציאויות תוכלו להבין יותר את ההבדלים בין כל אחת מסוגי ההדמיות, ולהבין מה ההבדל בין augmented reality ו- augmented virtuality. הפעם אנסה להתרכז ככל האפשר רק במציאות המעורבת.
כבר בשנות ה 70 ו 80 של המאה הקודמת, התחילו להופיע קסדות, מחשבים לבישים, מערכות צילום לבישות, בעיקר על מנת לחשוף אנשים לאפשרויות הקיימות בעולם הוירטואלי.
אז מה זה בעצם מציאות מעורבת (הגדרה פשוטה ככל שיתאפשר)?
ישנם שני סוגי רצפים שיעזרו לנו בהגדרה, רצף הוירטואליות ורצף המדיה ( Virtuality and mediality ). שניהם נמצאים בקצוות של סרגל.
המציאות המעורבת נמצאת בדיוק באמצע בין שני המדיומים האלה (מציאויות). במקום בו המציאות הרגילה שאנחנו מכירים מתחילה לזלוג לכיוון המציאות המדומה, עד למקום בו המציאות שסובבת אותנו היא וירטואלית לחלוטין, שם בדיוק נמצאת המציאות המעורבת.
הדעה הרווחת וההגדרה הכללית של המציאות המדומה VR היא מציאות בה המשתתף – צופה שקוע לחלוטין , ויכול לתקשר וליצור אינטרקציה בעולם סינטטי לחלוטין. יכול להיות שהמציאות המדומה תדמה או תחקה תכונות של סביבה קיימת ומציאותית, אך היא יכולה גם לחרוג לחלוטין מהמגבלות של העולם הפיזי, על ידי יצירה סביבה של מציאות מדומה בה החוקים הפיסיקליים הרגילים החלים בחלל, זמן, מכניקה ותכונות חומרים כבר לא מתקיימים כמו שאנחנו מכירים אותם, ואולי לא מתקיימים בכלל.
התווית של "מציאות מדומה" – VR – יכולה לעיתים קרובות להיות מקושרת לסביבה בה דווקא לא שוקעים באופן מלא בעולם סינטטי ומדומה, אלא דווקא עדיין נשארים בגבולות שאינם בלעדיים לעולם מציאות מדומה בלבד.
בעצם, המציאות המעורבת – MR – היא כל מה שהוא שילוב של המציאות הרגילה שאנחנו מכירים, ומציאות מדומה. כאשר בשילוב הזה יש אלמנטים משני העולמות שיכולים לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, אך יש גם מציאות רגילה וגם מציאות מדומה ביחד.
מורכב? רק עוד קצת, ועכשיו:
פיסיקה פנים מציאותית (Interreality physics)
המונח הזה, שאני לא אחזור עליו, מתייחס למציאות וירטואלית אשר באה לידי ביטוי אך ורק יחד עם החלק המציאותי התואם שלה.
דוגמה שתסדר את הכל:
יש לנו מטוטלת אמיתית בחדר, ויש לנו מטוטלת וירטואלית במציאות הוירטואלית שלנו. למערכת כזאת יש שתי אפשרויות:
אין קשר בין שתי המטוטלות – גורם למצב הנקרא "Dual Reality" מציאות כפולה, שבה בין התנועה של המטוטלת האמיתית שיש לנו ביד לבין המטוטלת הקיימת במציאות הוירטואלית אין קשר (אבל זה לא מעניין)
יש קשר בין שתי המטוטלות – מצב מעניין מאוד, בו התנועה של שתי המטוטלות קשורות ויחסיות אחת לשנייה, בעדיפות כמובן לתנועה מסונכרנת ותואמת כך שיש לנו מצב של מציאות מעורבת – "mixed reality"
מציאת וירטואלית רבודה – Augmented virtuality או AV
זאת תת קטגוריה של המציאות המעורבת בה חפצים אמיתיים משולבים בעולם מדומה.
זאת מציאות שהיא יותר קרובה למציאות המדומה מאשר למציאת הפיסית הרגילה, מכיוון שחפצים ואנשים נלקחים ומשולבים בעולם מציאות מדומה, ויכולים לבצע פעולות שונות בעולם זה. שילוב זה בדרך כלל מושג באמצעות שיטות שונות, באמצעות מצלמות או הדמיות דיגיטליות של חפצים מציאותיים.
השימוש במידע מחיישנים בעולם המציאותי, למשל ג'ירוסקופים בשלטים של HTC כדי לשלוט במציאות המדומה היא עוד סוג מציאות מעורבת, בה מידע (אינפוט) מהעולם החיצוני בא לידי ביטוי בעולם המציאות המדומה.
יישומים של המציאות המעורבת
הנושא הזה נמצא במחקר כבר שנים רבות, חברות רבות עובדות על פיתוחים הן של תוכנה והן של חומרה, ועדיין המציאות המעורבת MR נמצאת רק בחיתולים שלה, ולמרות שניתן לראות דומגאות ויישומים רבים שלה בבידור ובאומנות אך היישומים של המציאות המעורבת בעולם העסקים, ייצור וחינוך הולכים ומתרבים:
ניהול מוצרים אינטראקטיבי – מעבר מקטלוג מוצרים סטטי, לקטלוג מוצרים אינטראקטיבי משוכפל למציאות מדומה. דוגמאות ניתן לראות בכל תחומי הצרכנות מהמזון, עיצוב ואפילו נדל"ן כמובן…
לימוד באמצעות סימולציה – מעבר לחינוך באמצעות טכנולוגיות מתקדמות יכול וכבר עוזר לא רק בחינוך הרגיל, אלא דווקא בחינוך המיוחד, שם באמצעות חוויות אינטראקטיביות וויזואליות ניתן להביא ללמידה איכותית גם במקרים בהם שיטות הלימוד הרגילות לא עבדו. תהליך למידה מהיר יותר, ברור יותר ואיכותי הרבה יותר
אימון קרבי – לא רק חיסכון בתקציב אם זה באמצעות מטווחים וירטואליים אלא גם אימונים מתקדמים שפשוט לא ניתן לדמות בעולם האמיתי (כי זה מסוכן מדי).
סביבות עבודה וניהול משאבים – מודלים תלת מימדיים (של מכונות שמהוות חלק בתהליך בפס ייצור, למשל) משולבות בסביבה וירטואלית ומקבלות נתונים שמדמים נתונים בזמן אמת. מאפשר למנהלי ייצור לקבל החלטות לשיפור תהליכים ללא צורך להפסיק פסי ייצור שלמים, ולבצע ניסויים כמעט אמיתיים בסביבה מדומה.
לסיכום
המציאות המעורבת – MR – היא כל מציאות שמערבת גם את המציאות הפיסית הרגילה שסובבת אותנו וגם את המציאות המדומה. ולפעמים השילוב הזה יכול להביא להביא לטכנולוגיות ויישומים שלא מהעולם הזה =)