האם קסדת המציאות המדומה החדשה של מיקרוסופט יכולה לגשר בין HoloLens, Windows ו Xbox?
חברת Acer כנראה תהיה החברה הראשונה שתתחיל לשלח קסדת מציאות מדומה איכותית ולא יקרה למפתחי Windows. רק שהמכשיר הזה הוא לא HoloLens.
לחברת מיקרוסופט אין קסדת מציאות מדומה ( VR headset ) משלה. יש לה, נכון לסוף שנת 2016 Acer, Asus, Dell, HP ו Lenovo אשר מעוניינות ליצור עבורה מסכים שיתאימו לקסדות המציאות המדומה שעובדות על מחשבי ווינדוס.
יש רק בעיה קטנה אחת, בחברת מיקרוסופט חוזרים ומדגישים כי אלה לא קסדות מציאות מדומה אלא "קסדות מציאות מעורבת" ("mixed reality").
השבוע, חברת Acer החלה לשלח קסדות ראשונות שמיוצרות למפתחים, וסוף כל סוף ניתן להתחיל להבין למה הכוונה.
בכנס מפתחי המשחקים שהתקיים בתחילת שנת 2017 בסן פרנסיסקו, קיבלנו מושג ראשון איך זה מרגיש ומה התחושה של להשתמש בווינדוס בקסדת מציאות מדומה שאינה נוצרה למשחקים. ואף זכינו לקבל מילים ראשונות מפי ראש הצוות של HoloLens (עדשה שקופה) אלכס קיפמן, לגבי החזון שלו והעתיד של הקסדות החדשות האלו.
מציאות מעורבת = מצלמות ומעקב תנועה?
הרעיון של מיקרוסופט למציאות המעורבת היא מעטפת כוללת לכל סוגי המציאות שאנחנו מכירים כיום: ממציאות רבודה ( augmented reality ) עד למציאות וירטואלית. ולפי דעתו של קיפמן ככה זה צריך לקרות: “מה קורה כאשר קסדת המציאות המדומה של המחר תוכל לראות את העולם האמיתי ולשתול בתוכו הולוגרמות? המונח המדויק הוא מציאות מעורבת"
אבל, קסדת המציאות המעורבת החדשה של וינדוס, שמגיעה אפילו במחיר בהחלט הגיוני, כמו של Acer, לא בדיוק "רואות" את העולם האמיתי במובן הפשוט של המילה. בניגוד למשקף של HoloLens של וינדוס, למכשירים האלו יש חוטים (הן לא אלחוטיות) ואין להן משקף שקוף.
המכשיר עצמו, אטום לחלוטין, כמו קסדות מציאות מדומה אחרות, ומחוברות למחשב וינדוס, או כפי שהם מתכננים ל 2018 Xbox One , באמצעות כבל.
המחיר: 300$ – כמובן לא בארץ אבל זה המחיר שהוכרז על ידי היצרן.
לכל קסדת מציאות מעורבת שכזאת, יש מצלמות ומעקב של "שש דרגות חופש" שעובדות באופן עצמאי, ללא חיישנים חיצוניים או סמנים כלשהם, כמו HoloLens, מיקרוסופט רואה בקסדות אלה מוצר מאוד מיוחד. אבל, הרבה מאוד מתחרים בשוק המציאות המדומה העתידים להופיע בשנה הקרובה, יהיו בעלי יכולות דומות אם לא זהות.
כפי שמר. קיפמן מודה ובהתאם להגדרה שלו של מציאות מעורבת, גם Oculus Rift וגם HTC Vive מספקים חוויה של מציאות מעורבת. אבל, הוא מתייחס לשילוב של עצמים מציאותיים שנסרקו ושילוב שלהם במציאות המדומה, בניגוד לעצמים וירטואליים, והצגה שלהם בעולם האמיתי כהולוגרמות (augmented reality – AR)
אבל, כפי שניתן היה לראות בתצוגה של מיקרוסופט, קסדת מציאות מדומה אטומה יכולה לענות ולהתאים לצרכים של תוכנות מציאות מדומה כבר היום.
בניגוד למשקף של חברת HoloLens – אשר באמצעותו מקבלים שדה ראיה צר יחסית, וקשה לצפות בחלון אפליקציה שלם ובטח שלא חלון ווינדוס שלם, זאת ממש לא הבעיה של קסדת המציאות המעורבת של מיקרוסופט.
הקסדה החדשה תעבוד עם כל האפליקציות של HoloLens, תציג את כלל האפליקציות של ווינדוס, ואפילו תריץ תוכנות Win32 בחלון שולחן עבודה אחד, ומשקף רחב יותר עם שדה ראיה רחב יותר מאפשר להשתמש בכל אלה בנוחות וללא חיפוש ברחבי החדר.
מה לא ראינו – לא ראינו את היכולות של קסדת מציאות מדומה עם משקף אטום עם יכולות כמו של משקף שקוף מסוג HoloLens במיקום של חלונות ושולחן עובדה זה ועצמים וירטואליים בתצוגה דיגיטלית של העולם האמיתי.
בפשטות, לא ראינו כיצד קסדה אטומה מציגה לנו את העולם בצורה שקופה.
מיקרוסופט מתכוונת להשתמש באותן תוכנות שבשימוש ב HoloLens , בקסדה החדשה שלה, אבל ללא השקיפות של המשקף עצמו כמובן.
באמצעות המשקף של HoloLens, הקסדה תמפה את החדר בזמן אמת, כך שתוכלו להדביק חלונות ועצמים בעולם הוירטואלי למקום מסוים בחדר שלכם, והעצם או החלון ישארו מודבקים למיקום שלהם. הקסדה האטומה מאפשרת לנו את אותן יכולות של הדבקה של עצמים וירטואליים אבל בעולם וירטואלי ולא בשחזור וירטואלי של החדר / המציאות הסובבת אותנו באמת.
חבילות הפיתוח של מיקרוסופט מכוונות באופן מובהק וברור למפתחי משחקים, מכיוון שבחברה מבינים טוב מאוד שלשם כך נוצרו קסדות המציאות המדומה.
" HoloLens מכוונת לחברות ועובדים מכווני משימות. הקסדה החדשה, במחיר ההגיוני שמתחיל ב 300$ מכוונות לחלוטין למשחקים וירטואליים ובידור בשעות הפנאי" אומר קיפמן. אבל האפליקציות עדיין לא כאן. לגיימרים, הקסדות של Vive ו Oculus מלאות במגוון רחב של אפליקציות שקסדות המציאות המעורבת של מיקרוסופט לא בהכרח יוכלו לגשת אליהן. עבור אלה, חברת מיקרוסופט בונה סביבה חדשה, אשר מבוססת על מה שנתמך על ידי הטכנולוגיה של HoloLens.
בינתיים, וכפי שניתן היה לראות בלייב, למשתמשים תהיה יכולת להריץ משחקים קיימים של Xbox One על גבי מסך שטוח בקסדת המציאות המדומה, ולשחק בהם בתצוגה של מסך קולנוע (עדיין לא מציאות מדומה)
Xbox וטכנולוגיות עתידיות
הקסדה שהוצגה הייתה עם תצוגה כפולה באיכות של 1440 על 1440 פיקסלים, ברענון של 90 פעם בשנייה להצגה חלקה של תנועה, כבל יחיד שמשלב HDMI ו USB 3 והכבל הסטנדרטי.
אב הטיפוס לא היה נוח לפי חוות דעת של רבים, ומאוד דומה לקסדת המציאות המדומה של פלייסטיישן. הדימיון עלול להיות מכוון, שכן הכוונה של מיקרוסופט היא לשלב את המציאות המעורבת עם הפלטפורמה של Xbox. גם Xbox One וגם Scorpio יהיו מתאימות. במובן מסוים, במהלך הזה, מיקרוסופט יכולה ממש לדלג על חצי דור של קונסוליות VR.
קיפמן אומר "אנחנו הולכים להמר על פלטפורמה אוניברסלית שיכול להתאים מ X86 עד ל ARM. וחוויה של מציאות מעורבת מ HoloLens עד למחשב. Xbox לא שונה. זוהי גם פלטפורמה אוניברסלית.” האם יהיו שלטים חדשים? “התשובה הקצרה: כן" אבל הוא לא היה מוכן לספר עוד.
בדמו הוצג Bluetooth-ready Xbox One gamepad Bluetooth ואיתו ניתן היה לנוע ולעבור ממקום למקום בסביבת המציאות המדומה, עם עכבר ומקלדת כגיבוי. במידה והחלל מספיק גדול, ניתן אף להסתובב בחופשיות.
הקסדות החדשות של המציאות המעורבת של מיקרוסופט לא בהכרח כמו ה HoloLens. אבל עכשיו, הם יהיו הדבר הכי קרוב שגיימרים יוכלו לרכוש בקלות במחיר זול באמת. זאת כמובן מתוך הנחה כי Oculus או Valve לא יצאו עם מוצר דומה בקרוב.
מיקרוסופט רוצים שהקסדה שלהם לא תהיה ניתן להחלפה. קיפמן רואה בכל הקסדות השונות פשוט מסכים: הרזולציות אולי משתנות, אבל כל אחד יכול להתאים ולעבוד. אבל כיצד החזון של מיקרוסופט משתלב בעולם של Valve עם ה Steam VR ופייסבוק עם Oculus? זה עדיין לא ברור, וכנראה שזה ישאר לא ברור בזמן הקרוב…