כל פעם שאני רואה את הכותרת הבאה:
"Game over for virtual reality?"
אני חייב לעשות כמה דברים:
- קודם כל, לבדוק מה התאריך שבו הכתבה או הדברים פורסמו – 1.12.2017
- לקרוא את הפוסט, ולהבין מי הכותב ולמה הם כותבים משפט שכזה.
- לראות בתגובות של האנשים מה חוות הדעת שלהם.
אציג בפניכם את מה שאמרו בפוסט, ונשמח לשמוע את דעותיכם:
האם זה הסוף של המציאות המדומה?
הצרכנים לא התרשמו ומעדיפים להתעניין בטכנולוגיות של מציאות רבודה במקום ב VR.
כמו רוב תעשיית החומרה והטכנולוגיה לצרכנים, יצרני משחקים גם הם יהיו במצב קשה יותר ללא גל הקניות בחודשי נובמבר דצמבר.
השנה, עונת החגים בעולם תהיה "מתנה" ליצרני המשחקים ומפתחי החומרה כמו גם למקבלי המתנות. המחירים של קסדות המציאות המדומה, החיישנים והבקרים שמאפשרים לשחקנים לחקור את העולם של המציאות המדומה נחתכו, ורוב חברות החומרה יצאו עם מבצעים רציניים לקראת החג, עד כדי מחירים הוגנים לכל כיס. המחסנים של כל החברות שמייצרות קסדות מציאות מדומה כמו סמסונג, דל, סוני, HTC , אוקולוס ויצרנים נוספים.
לכל אלה שיהיו מוכנים להמתין עד לתחילת שנת 2018 – כנראה שיהיו הורדות נוספות במחירים, בזמן שעוד קסדות מציאות מדומה חדשות צפויות להגיע לשוק.
למרות אווירת החג, יש תחושה של דחיפות ולחץ באוויר. נראה שהמציאות המדומה לא עמדה בציפיות, ושהטכנולוגיה לא נכנסה ל"מיינסטרים".
אפילו קהילת הגיימרים איטית מאוד בקבלה של המציאות המדומה. אף אחד לא יכול להאשים אותם, התכנים חסרים והציוד צריך להיות איכותי יותר וזול יותר.
נוסף על קסדות המציאות המדומה עצמן ומסכי ה OLED – organic light-emitting diode רכיבים נוספים כמו בקרים עם חיישנים גם הם צריכים לעבור שדרוג.
נוסף על כך, כל משקף מציאות מדומה יש להפעיל עם מחשב גיימינג איכותי על מנת ליצור ולדמות את הסביבה של המציאות המדומה. במקום זאת, צרכים רבים משתמשים בגרסאות האחרונות של ה XBOX והפלייסטיישן והם יאפשרו חיסכון במעבר למציאות מדומה לבעלי קונסולות אלה.
אחרת, מחשב מאובזר ברמה גבוה עם כרטיס גרפי איכותי על מנת לשמור על רענון פריימים של לפחות 90 הרץ בשנייה הוא הכרח על מנת למנוע בחילות וסחרחורות. כתוצאה מכך עלות השימוש לכל צרכן מוכפלת בקלות.
מחירי החומרה למציאות מדומה הולכים ויורדים
החדשות הטובות לגיימרים רבים בהקשר של האוקולוס ריפו – ניתן לרכוש את קסדת המציאות המדומה, יחד עם שני בקרים שולחניים בעלות נמוכה של 400$ (וממשיך לרדת), הבדל של 200$ מאז שהמשקף הושק לראשונה אי שם בשנת 2016. על מנת להיות רלוונטיים בתחרות מול אוקולוס, חברת HTC מוכרים את בעלות של 600$, ירידה מ 800$ לפני מספר חודשים.
במקביל לכך, פלייסטיישן VR עולה כ 400$.
* כל המחירים שמופיעים הם המחירים שמופיעים בכתבה, אל הם ממשיכים לרדת כל הזמן.
וזאת רק ההתחלה, הגרסה האחרונה של מייקרוסופט ווינדוס 10 כוללת כלים שמאפשרים ליצרני קסדות מציאות מדומה לעשות שימוש בפלטפורמת "מציאות מעורבת" של ווינדוס. חברת מייקרוסופט יצרה שותפות עם יצרני חומרה כמו Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo ו Samsung על מנת ליצור קסדות מציאות מדומה שיהיו מבוססות על התוכנה שלהם. כך, יכולים יצרני החומרה לפתח קסדות מציאות מדומה על בסיס מערכת הפעלה קיימת, ובכך להוריד עוד יותר את העלויות של המוצר הסופי, עד כדי מחיר התחלתי של 400$.
על מנת להמשיך ולהיות רלוונטיים ותחרותיים בשוק, חברת אוקולוס ייצרה קסדת מציאות מדומה עצמאית, בשם Oculus Go, שאמורה לעלות כ 200$ כאשר תושק. מארק צוקרברג, מאמין כי למציאות מדומה יכולים להיות כמיליארד משתמשים בשנה הבאה – באופן האופטימלי ביותר כמובן. במקביל חברת HTC הכריזה גם היא על קסדת מציאות מדומה עצמאית, בשם Vive Focus.
חשוב מאוד לציין!!!
קסדות מציאות מדומה כמו ה Oculus Go ו Vive Focus שונות לחלוטין מקסדות מציאות מדומה כמו ה Galaxy Gear VR של גלקסי או ה Google’s Cardboard aו Daydream — שדורשים מכשיר סלולרי חכם על מנת לעבוד. את הקופסאות הללו ניתן לרכוש בעלויות נמוכות בהרבה, החל ממחירים של כ 15$ ועד עשרות דולרים בודדים.
אבל ראו הוזרתם: הרזולוציה מוגבלת, והמשתמש מוגבל מבחינת דרגות חופש בתנועה – ולכן המוצרים הללו נועדו בעיקר על מנת לתת טעימה ראשונה מהטכנולוגיה.
קסדות המציאות המדומה של Oculus Go ו Vive Focus משתמשות בטכנולוגיות שפותחו במקור לסמרטפונים. הם כוללים מעבדים, ג'יירוסקופים וחיישני תנועה. בניגוד למתאמים שפורטו לעיל, קסדות מציאות מדומה עצמאיות אלה כוללות רכיבים חדשניים למציאות מדומה והם מובנים במשקף. נעשו פשרות על מנת לשמור על המשקף העצמאי קל מספיק.
השבבים החדשים Snapdragon של Qualcommseries שנמצאים בשימוש על ידי רוב החברות, בהחלט מדהימים, אבל לא ניתן להשוות אותם לביצועים וליכולות של מעבדים של אינטל או AMD שנמצאים בשימוש במחשבי גיימינג. נכון לעכשיו, משתמשים שירצו לחוות מציאות מדומה בצורה אימרסיבית יתקלו בכבלים שמקשרים אותם למחשב על מנת לספק את הביצועים הטובים ביותר כיום.
איפה אפל בכל הסיפור?
נראה שכל שאר היצרנים הסלולריים צללו לעולם המציאות המדומה, אבל נראה שאפל נשארו על הגדר. טים קוק, אומר כי טכנולוגיות התצוגה עדיין אינן מספיק טובות על מנת לספק חוויות מציאות מדומה איכותיות. נוסף על כך, לדעתו החוויות של המציאות המדומה מבודדות יותר מדי את המשתמשים ואף אנטי חברתיות.
העדפה של מר. קוק נוטה לכיוון הטכנולוגיות של מציאות רבודה – AR, הטכנולוגיה שמספקת שכבה של מידע דיגיטלי על בסיס רכיבים חצי שקופים או מסכים של סמרטפון. החוויה במציאות רבודה מגבירה את החוויה במקום לבודד את המשתמש. השקעה במציאות רבודה נראת כלכלית יותר. בניגוד למציאות מדומה, שהיא טכנולוגיה למשחקים, מציאות רבודה היא שימושית הרבה יותר. נראה שדווקא טכנולוגיות של מציאות רבודה ישפיעו רבות על התעשייה, החינוך, האימונים וההכשרות, האופן בו אנחנו מטיילים וכמובן ספורט ובידור.
במהלך השנים האחרונות, רכשה אפל מספר חברות הזנק שעוסקות בטכנולוגיות של מציאות רבודה. אחת החברות האחרונות שנרכשו הן Vrvana, חברת קסדות מציאות מדומה קנדית בעלות של 30 מיליון דולר. לפי התחזיות אפל הולכת להשיק קסדת מציאות רבודה במהלך השנה או השנתיים הקרובות.
נראה שחברת מייקרוסופט חושבת לפי אותם קווים מאפיינים. לא סתם הפיצו בחברה את העדכון האחרון לווינדוס 10 כך שימותג ויעבוד כפלטפורמת מציאות מעורבת. קסדות המציאות המעורבת שמבוססות על מערכת ההפעלה שלהם מגיעות עם חיישני תנועה ועובדים כרגע רק עם תוכן של מציאות מדומה. אבל, הפלטפורמה יכולה לתמוך ולעבוד באופן מלא גם עם מכשירי AR, ביניהם למשל קסדת ה AR הולולנס, או עם ציוד שיכול לתמוך גם במציאות מדומה וגם במציאות רבודה.
הרבה רואים בקבוצת המוצרים שיצאה בחודשים האחרונים כמוצרים האחרונים שתומכים במציאות מדומה – LAST HURRAH. הכלים והיכולות של הטכנולוגיה עצומים, אבל נראה שהשוק לא צמח מהר כפי שהרבה קיוו. חברת CCP האיסלנדית שפיתחה משחק מציאות מדומה לפלייסטיישן של מסירות עם כדור, הם אחד האולפנים שלקחו צעד לאחור מהשקעה בטכנולוגיות של מציאות מדומה. אפילו חברת אוקולוס סגרה את האולפן שלהם לפיתוח במציאות מדומה. מבחינת חומרה, חברת נוקיה הכריזה שהיא תפסיק לייצר את המצלמות המקצועיות שלהם למציאות מדומה.
כיום, רוב המומנטום וההתלהבות הם חזקים ואיתנים מאחורי הטכנולוגיות של המציאות המדומה. נקודת המפנה הייתה בשנה שעברה בהצלחה המיידית של המשחק Pokémon Go.
מה שגרם לאפליקציה להצליח כל כך, בן לילה ממש היא העובדה שהמשחק קירב אנשים ויצר קהילה של משתמשים. רוב הטכנולוגיות המצליחות של היום עשו דברים דומים, אם באמצעות רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם או באמצעות פעילויות סלולריות שכוללות שליחת הודעות, דייטים או גיימינג. המציאות המדומה מצד שני נכשלה מבחינת יצירה של חוויה חברתית אמיתית.
האם העתיד של המציאות המדומה הולך להיות זהה?
אנליסטים מרחבי העולם שמנתחים את תחום הבידור התחילו לשים לב לדמיון בין גל טכנולוגיות מציאות מדומה והגל הדומה של הפיתוחים בטכנולוגיות התלת מימד לפני כעשור.
בשני המקרים, הבאז היה כיצד הטכנולוגיה האימרסיבית החדשה תשנה את הרגלי הצפייה של כולם. אבל, בשני המקרים היה מחסור בתוכן. בשני המקרים שדה הראייה היה צר מדי.
בשני המקרים הייתה סכנה לבחילה או כאבי ראש. ובשני המקרים מחיר הכניסה היה גבוה מדי לרוב הצרכנים. לבסוף כאשר המחירים ירדו, זה כבר היה מאוחר מדי. הלקוחות המשיכו הלאה.
היצרנים הפסיקו לייצר טלוויזיות תלת מימד בשנת 2017, בעיקר בגלל חוסר התעניינות של הצרכנים. האם העתיד של המציאות המדומה הולך להיות זהה?