"העתיד של המציאות המדומה" אלה המילים המדויקות שבחרו בחברת פייסבוק על מנת לתאר את הפתיחה המיוחצנת והמקודמת של כנס Oculus Connect 5.
האם האוקולוס קווסט יעמדו בהבטחה, רק הזמן יכול להגיד אך המועמד החדש – ה Oculus QUEST.
משקף המציאות המדומה אוקולוס קווסט הוא משקף מציאות מדומה עצמאי, בעל יכולת מעקב של שש דרגות חופש, בדומה למשקפי המציאות המדומה כמו הריפט והוייב.
תאריך היעד של היציאה לשוק הוא סתיו 2019 במחיר של כ 399$, והכוונה של החברה לספק "חוויה איכותית כמו ב Rift” עם זיהוי מיקום מלא, ושני בקרי שליטה ללא חוטים, כבלים או מחשב גיימינג עוצמתי.
האם האוקולוס קווסט הוא באמת העתיד של המציאות המדומה?
האוקולוס קווסט – שורה תחתונה של חוות הדעת הראשוניות
האוקולוס קווסט הוא לא משקף מציאות מדומה עצמאי באיכות של ה Rift. המקום הבטוח למקם את המשקף החדש מבחינת איכות הוא איפשהו בין האוקולוס גו לבין משקף מציאות מדומה שמבוסס על מחשב גיימינג. הבקרים מאוד דומים למה שאנחנו מכירים, יש תחושה מוכרת, מחיר נוח יחסית, איכות רבה יותר אך לא היינו מצפים לראות את הקווסט מחליף באופן גורף את משקפי המציאות המדומה האיכותיים יותר או האיכותיים פחות. מוצר מצויין אך לא אבסולוטי.
האוקולוס קווסט – היכרות ראשונית
כבר במהלך הרגעים הראשונים של כנס OC5, הצוות של אוקולוס הכריזו כי הם הולכים לשווק את ה"סנטה קרוז" תחת השם הרשמי: Oculus Quest.
משקף מציאות מדומה זה יכלול שני בקרים חדשים, שיהפכו את החוויה לזורמת וחלקה יותר. החשוב ביותר: לא יהיה צורך במחשב או בקונסולה אחרת על מנת להפעיל את המשקף. נוסף על המפרט, המחיר והתאריך החברה הכריזה כי יש מעל ל 50 כותרים שממתינים להשקה של ה Quest, ביניהם משחקים כמו:
Robo Recall, The Climb, ו Moss.
האוקולוס קווסט – Oculus Quest – עיצוב ומפרט טכני
מבחינת עיצוב, הקווסט נראה דומה מאוד לריפט, הרזולוציה 1600 x 1440 ויש את אותן העדשות שיש ב Go, אבל אנחנו עדיין לא יודעים מה גודל שדה הראייה של השחקן.
בשוואה לקצב הרענון של האוקולוס ריפט – 90 Hz דובר בכנס על 72 Hz .
בשביל לעמוד על הדקויות וההבדלים השונים בין משקפי המציאות המדומה יש לבצע בדיקה side-by-side וזה אומר הרבה.
לפי הדיווחים מדובר על שבבי Snapdragon 835 עם אחסון של 64 GB עבור הגרסה של ה $399.
החלק הקדמי של המשקף חלק ומעוגל, ואינו שטוח כמו הגו. בדומה לריפט גם לקווסט יש שתי רצועות בצדי האוזניים עם אפשרות הידוק ורצועה דקה נוספת שנמצאת בחלק העליון של הראש. בדומה למשקפי מציאות מדומה אחרים גם כאן ניתן להשתמש במשקפיים – במחיר של חרך אור באזור האף, אבל אופן הישיבה של המשקף פחות הדוק מאשר הריפט.
המקשף מרגיש כבד יותר בחלקו הקדמי מאשר האוקלוס גו, אבל זהו מחיר שאנחנו מוכנים לשלם כאשר מדובר על יותר איכות וכוח ביחידה.
הרמקולים מוסתרים בתוך רצועות הראש, בדומה לאוקולוס גו, אך בוצע שדרוג באיכות השמע.
בחלק התחתון של המשקף, מתחת לעדשות יש כפתור כיוון עדשות ל-IPD, וכפתור נוסף לעוצמת שמע. נוסף על כך יש חיבור USB-C לטעינה וכמובן כפתור הפעלה.
האוקולוס קווסט – בקרי שליטה
מי שמשתמש ב Oculus Rift ירגיש מיד מצד אחד בנוחות – הכל מוכר מאוד ונמצא באותו המקום: אותו סגנון של ג'ויסטיק שליטה, כפתור תפריט, הדקים וכפתור לאחיזה – אבל התחושה קצת שונה.
החלק הקשיח של הבקרים שבו אוחזים בעזרת כף היד מוארך יותר, ומאפשר אחיזה טובה יותר, במיוחד לאותם משחקים שדורשים הנפות ותנועות מהירות בעזרת הידיים.
אבל, המיקום החדש של טבעת החיישנים בחלק העליון של הבקר, במקום בחלקו התחתון גורמים לתחושה קצת מוזרה.
הדבר מורגש היטב לכל מי שמכיר את הבקרים הקיימים של האוקולוס ריפט, ונראה שהבקרים מרגישים כבדים יותר בזכות שינוי זה.
השינוי במיקום הטבעת היה הכרחי שכן ארבע מצלמות המעקב של המשקף חייבות לראות את הטבעות על מנת להמשיך ולעקוב אחרי תנועות המשתמש, ובסוף, כך או כך מתרגלים למיקום החדש.
בסוף, כמו בכל משקף מציאות מדומה או בקר מדובר בטעם וריח, או יותר נכון להגיד הנוחות האישית של כל משתמש, ובסופו של דבר מתרגלים לחלוקת המשקל של הבקרים.
האוקולוס קווסט – Oculus Quest – מעקב תנועה
המאפיין החשוב ביותר במשקף האוקולוס קווסט הוא כמובן ה “Oculus Insight” – ארבעת המצלמות שממוקמות בחלק הקדמי של המשקף ותפקידן לזהות את סביבת המשחק ועל מנת לעקוב אחרי שני בקרי השליטה.
המשמעות – ניתן לנוע באופן חושי במרחב, בניגוד לאוקולוס גו: ניתן ללכת בחלל החדר, להתקופף ולנוע באופן כללי ממש כמו עם הוייב או הריפט רק שבלי כבלים או מצלמות חיצוניות.
ברמת העקרון ניתן לקחת את משקף המציאות המדומה, את שני הבקרים ולהפעיל אותם בכל מקום, אבל למערכות המעקב הקיימות בקווסט יש מגבלות.
המצלמות הממוקמות על המשקף פונות לפנים בלבד. לכן, המצלמות יודעות לזהות את הבקרים רק אם הבקרים נמצאים ישירות לפני שדה הראייה של המצלמות. העובדה כי המצלמות מפוזרות בחלק הקדמי של המשקף עוזרת מאוד לחוויה, שכן רוב הזמן, גם כאשר זזים וממקמים את הידיים בצידי הגוף, המשקף עדיין מצליח לזהות את הבקרים. אבל זה לא היה נקי מבאגים.
כמובן, שאם מוציאים את הבקרים משדה הראייה של המצלמות, הבקרים ילכו "לטייל" וישובו לשליטה כאשר המצלמות של המשקף יזהו אותם שוב, בדרך כלל תוך כשנייה מרגע החזרה של הבקרים לשדה הראייה.
האוקולוס קווסט – “arena scale”
אחד ההמחשות והפגנת היכולות של האוקולוס קווסט באות לידי ביטוי במשחק של שלושה נגד שלושה שחקנים ב “arena scale”.
הזירה כוללת ארגזים ועמודים אמיתיים שמוקמו בחלל אמיתי ומופו באופן מדוייק לתוך העולם המדומה. השחקנים יכולים לנוע באופן חופשי בזירה בגודל של כמעט 400 מטרים רבועיים.
השחקנים יכלו לגעת, להסתובב, להתכופף מאחורי ארגזים ואפילו לרוץ. לא הייתה נפילה בקצב הרענונים של המשקף ולא היו בעיות מעקב מיקום. אבל! היו מדי פעם בעיות של מעקב שלא אפשרו ירי לרגעים בודדים.
לסיום: במהלך שיחה על הייבוא של מחשקים מהריפט לקווסט, המפתחים ומהנדסים ציינו שני מקרים בעיתיים:
ראשית, יש בעיה כאשר יש צורך לשלוף או לגעת מאחורי הראש, כמו החלפת נשקים ב Space Pirate Trainer.
שנית, במשחקים בהם יד אחת ממוקמת לפני היד השנייה, כמו חץ וקשת יש בעיות של מעקב אחרי היד הרחוקה יותר מהמצלמות של המשקף.
אלה מקרים מאוד ספציפיים, וכל אחד, משתמש פרטי או בעל עסק יצטרך לשקול באופן פרטני את הנושא. מכלל חוות הדעת שאספנו ניתן להבין כי לקווסט יכולות מעקב טובות יותר מהגו, וכדאי שזה יהיה נכון, ואולי אפילו טובים יותר מה PSVR, אבל עדיין לא באיכות של הריפט או הוייב.
המערכת הכוללת של הוייב, יחד עם העמדות החיצוניות של הלייטהאוס עדיין לא נוצחו – אבל הקווסט הוא ללא כבלים ונגיש יותר מבחינת מחיר.