אם אתם מנהלים מתחם מציאות מדומה, מוציאים אירועים של אטרקציות VR אז כנראה גם אתם נתקלתם בכמה בעיות עם החיישנים ועמדות הבסיס של של קסדות המציאות המדומה.
חשוב לזכור, לעיתים גם דברים קטנים, לכאורה, כמו פריסה של עמדות משחק וניהול כבלים במתחם יכולים לשדרג את חווית המשחק של המבקרים בצורה ניכרת אם התכנון והעבודה נעשתה כראוי.
בתקופה קצרה יחסית, בהוצאה של אירועי מציאות מדומה והקמה של מתחמים במקומות שונים בארץ, למדנו על בשרנו כמה קשה העבודה והתכנון של עמדות בסיס באופן הנכון, ואנחנו רוצים לעזור לכם. בפוסט הזה נעסוק בנושא החיישנים של קסדות המציאות המדומה, מה לעשות ומה לא לעשות.
הדברים הבסיסיים
מה זה חיישן – Base Station?
חיישן של ערכת מציאות מדומה של HTC Vive הוא בעצם משואת / מגדלאור תקשורת. ולכן מעכשיו, ובפוסטים הבאים אנחנו נקרא לרכיב זה "משדר אותות" ולא חיישן.
עמדות המשדר הן אלה שמספקות את הכוח המניע והקסם של התחושות החשובות ביותר בחווית VR: נוכחות והאימרסיביות. משדר האותות הוא זה שמאפשר את היצירה של חווית הסתובבות חופשית בחלל חדר באמצעות תמיכה בקסדת המציאות המדומה והבקרים ומעקב מדויק אחר המיקום שלהם.
לפי XinReality "עמדות משדר האותות מבצעות את הפעולה הזאת על ידי הצפה של חלל החדר באור בלתי נראה. הקולטנים שנמצאים על גבי המכשיר שנמצא במעקב קולטים אור זה ומחשבים את המיקום המדויק של כל אובייקט במיקום יחסי לעמדות המשדר"
למה עמדות המשדר כל כך חשובות?
עמדות המשדר מקלות על החוויה הכללית של המציאות המדומה. הם החיבור בין המחשב, הבקרים והמשתש. זכרו:
- קסדת המציאות המדומה מספקת את התצוגה הויזואלית של המציאות המדומה
- אוזניות –– השמע
- הבקרים –– הרובד הפיסי של החוויה
שלושת הרכיבים הללו הכרחיים על מנת להציג "נוכחות" במציאות המדומה, אבל אם יש נתק בין עמדת המשדר לבין ההחלטות שהשחקן מבצע במהלך המשחק, בהכרח יהיו הפרעות ובעיות עם המעקב של עמדת המשדר ובלבול – ידוע גם בפשטות כחוויה משתמש "זולה".
איך עמדות המשדר יכולות לבנות או להרוס מתחם של מציאות מדומה?
הפרעות בקרניים אינפרה אדומות – IR Beam Interference.
הפרעות בקרניים האינפרה אדומות ששולחות עמדות המשדר הן הבעיה העיקרית שמתחמי מציאות מדומה חווים. הפרעות אלה מעכבות בצורה מאוד רצינית את אופן התפקוד של מתחמי מציאות מדומה ומפריע לעיתים גם עיצובית וגם לתפקוד היום יומי של המתחם. ההפרעות משפיעות ויוצרות חוויות שליליות בצורות הבאות:
- האפלה של מסך קסדת המציאות המדומה
- בחילה שנוצרת כתוצאה מתנועה – Motion sickness
- ויזואליות זולה
- מעקב לא תקין של קסדת ה VR
עמדות משדר שאינן מותקנות כראוי יכולות ליצור חווית מציאות מדומה לא איכותית, ולעיתים מיקום לא נכון של עמדות המשדר יכול לנטרל או לכבות את חווית המציאות המדומה של המשתמש לחלוטין.
תרחישי אימה של עמדות משדרי האותות
דליפות אור
"הקללה של כל מפעילי ובעלי מתחמי מציאות מדומה קיימת. כאשר אתם מקימים מספר עמדות משדרי אותות, שימו לב שאין דליפות בין עמדות משדרי האותות בגלל שאף אחד לא רוצה שהמסך של הלקוח יכבה או יעוף במיקום – מוביל במינימום לוורטיגו"
חוסר עקביות במעקב אחר קסדת המציאות המדומה
"כאשר פתחנו את מתחם המציאות המדומה הראשון שלנו צפינו שיהיו לנו בעיות טכניות עם הטכנולוגיה החדשה. אבל גם ידענו שנוכל לזהות ולטפל בבעיות האלה. מה שלא יכולנו לצפות היה הכמות הגדולה והקבועה של בעיות מעקב אחר מיקום כאשר מיקמנו 5 עמדות משחק של HTC Vive בצמידות אחת לשנייה.
באמצעות זמן, ניסויים, תאוריות וכוח רצון, הצלחנו לפתור המון בעיות שנתקלנו בהן ביניהן מעקב קבוע אחר הקסדה ועד לאיבוד כללי של מעקב ועמדת משדר. אבל אחת מעמדות המשחק שלנו פשוט לא הסכימה לעבוד כמו שצריך. בדקנו כל גורם ומשתנה שיכל להשפיע על עמדה זאת: תאורה, אינפרה אדום, השתקפות, כוח, זווית, גובה, חומרה, הגדרות…בעצם ניסינו את העמדה על מנת לבדוק את כל התרחישים שיכולים לקרות לעמדת שידור אותות על מנת לבדוק למה לא היה לנו מעקב חלק 100%.
במהלך הניסויים שמנו לב לדבר אחד. כאשר כל האורות במתחם המציאות המדומה – VR Arcade כובו, קסדת המציאות המדומה מיד התחילה לעבוד באופן תקין. המפסק של האור במתחם היה המפסק שמפעיל / מכבה את המעקב אחר המציאות המדומה. אבל רק בעמדת משחק אחת מתוך החמש. אותה עמדת משחק VR אחת בעייתית. לכן, החלטנו לבדוק את העמדה הבעייתית לאחר שחסמנו את העמדה לחלוטין בפני כל מקור אור, אבל כמובן, שהעמדה לא הפסיקה לעשות בעיות. המקור של הבעיה היא המתג עצמו של האור – לא התאורה עצמה.
יום אחד, לקוח נכנס למתחם שלנו, ועל הדרך ציינתי את העמדה הבעייתית. הכבשה השחורה שלנו. הלקוח ציין שהוא מהנדס חשמל, ושאל מתוך סקרנות מה הבעיות שלנו. אחרי הסבר קצר, הבחור לא בזבז אפילו רגע אחד, ומיד ציין בביטחון " שדה אלקטרומגנטי. הכבל של החשמל והכבל של המידע של עמדת המשדר היו קרובים מדי אחד לשני בתוך הקיר ולכן החיישנים הושפעו קשות וכפי שראינו ממש לא לטובה"
מאז שהעברנו את המתחם שלנו למיקום חדש, לא היו לנו בעיות חמורות כמו במתחם הראשון שלנו. אני באמת מרגיש נורא עבור כל אותם אנשים שחווים בעיות מעקב מיקום מסיבות לא ידועות וכאלה שמעוררות תסכול רב בעיקר בגלל שהן תוצר של אלמנטים שלא בשליטתנו…"
Dave Taylor, המייסד והמנכ"ל של EVR Incubator
ההצלחה של מתחם מציאות מדומה תלויה רבות, אם לא לחלוטין על חווית משתמש. כשאתם מספקים למבקרים שלכם חווית אימרסיביות ונוכחות יותר טובות, מתחם המציאות המדומה שלכם יהיה מוכן לשגשוג והצלחה. המיקום הנכון וההקמה של עמדות המשדר הם השלב הראשון לכך.
שימו לב: הפתרונות שמוצגים ומוצאים בבלוג אינם הקמות רגילות של Vive. כשהדבר מתאפשר, קסדת המציאות המדומה של Vive צריכה להיות בזווית ישרה עם עמדת המגדלור – משדר האותות – בכל זמן. השיטה של מיקום עמדות המשדר אותות בפינות מנוגדות עוזר להבטיח את המצב שבו קסדת מציאות מדומה מול משדר בכל עת.
העובדות
עובדה: ערכת Vive כוללת שתי עמדות משדר אותות.
עובדה: שתי עמדות משדר יכולות לשמש על מנת לתקשר עם שתי קסדות מציאות מדומה. (כן, בדיוק מה שקראתם)
זה נכון. אין מגבלה מוגדרת של קסדות מציאות מדומה שניתן למקם יחד בחלל משחק מוגדר על ידי שתי עמדות משדר אותות. ב Upward VR יש 4 קסדות מציאות מדומה שחולקות 2 עמדות משדר אותות.
עובדה: עמדות משדר אותות יכולות להיות מוקמות באופן אלחוטי, או באופן חוטי. ההבדל הוא בהגדרת הערוצים של שידור האותות.
- A ו B כאשר החיבור הוא חוטי
- B ו C לחיבור אלחוטי
עובדה: הפרעות IR הן נושא בלתי נמנע אם ההקמה והמיקום של עמדות המשדר בוצע באופן שגוי.
- החשכה של קסדת ה VR
- בחילות תנועה
- ויזואליות זולה
- מעקב לא מדויק ושגוי אחרי מיקום הקסדה
תעשו:
כן: חברו באופן חוטי את עמדות המשדר של האותות כאשר זה מתאפשר. חיבור חוטי מאפשר חיבור אמין יותר על ידי שידור ותקשורת בערוצים A ו B, במקום בערוצים B ו C.
כן: הפרידו את עמדות המשחק שלכם עם קיר, עמדה או שילוט. זה יעזור מאוד עם הפרעות ה IR, על ידי הגברה של חסימות בין העמדות השונות – ויבטיח מעקב אחיד ורציף אחר קסדות המציאות המדומה.
דוגמאות למיקום ופריסה של עמדות משחק:
כן: בדקו את התגובות והביצועים במהלך ההתקנה הראשונית. לא צריכים להיות שיבושים או לאגים.
כן: תהיו יצירתיים במיקום של עמדות משדרי האותות. המתחם שלכם ייחודי! תתנסו עם העמדות שונות של עמדות ותהיו מיוחדים!
אל תעשו
לא: אל תכוונו את משדרי האותות בכיוון ישיר לעמדות משדר אותות של עמדת משחק אחרת.
לא: הניחו שאתם חייבים שתי עמדות משדר אותות לכל קסדת מציאות מדומה על מנת לעקוב כמו שצריך אחרי כל משתמש.
שתי עמדות משדר אותות בהקמה חכמה ונכונה יכולים לבצע מעקב אחרי יותר מקסדת מציאות מדומה אחת.
לא: הזיזו והתאימו את עמדות המשדר על בסיס קבוע.
לאחר שהעמדות סוף סוף ממוקמות במקום הנכון נסו לוודא שהם נשארות נייחות ככל הניתן.
לא: מקמו את המשדרים שלכם כלפי חוץ, או בזווית שתפגע בעמדות משחק סמוכות.
נסו ככל הניתן למקם את המשדרים של האותות כך שהם מופנים כלפי פנים.
ראו דוגמאות למטה:
מסקנות
חיישנים | מגדלור | משדרי אותות הם פריט חיוני והכרחי בכל מתחם מציאות מדומה. אם התכנון והפריסה בוצעו כראוי, משדרי האותות יכולים להיות מקפצה שלוקחת את חווית המשתמש לגבהים חדשים, ולחוויות אימרסיבית יותר — וכתוצאה גם כמובן למתחם מציאות מדומה איכותי ורווחי הרבה יותר!