טכנולוגיות מציאות מדומה מפותחות באופן מהיר מאוד והיישומים והפיתוחים השונים הופכים ליותר ויותר נגישים. התחרות על היישומים האפליקציות שיכנסו למיינסטרים ולבתים של האנשים הולכת ומתגברת עם כל יום שעובר. התחרות על השוק העסקי והיישומים העסקיים של טכנולוגיות במציאות מדומה מתקדמים במקביל, כאשר סוגי התחומים ומגוון הפתרונות הבמציאות מדומה לעסקים הולך וגדל.
המציאות המדומה – Virtual Reality היא תחום שלפריצה האמיתית שלו הרבה מאוד מחכים. אנחנו מתכוונים למציאות מדומה כפי שאנחנו רואים שנים בסרטים ועוד לפני כן בספרים.
בשנים האחרונות אנחנו רואים כיצד המצב הזה משתנה, והפער בין מה שראינו בסרטים לבין טכנולוגיות מציאות מדומה ושימושים של טכנולוגיות VR הולך וקטן.
הרבה מאוד בתי תוכנה משקיעים משאבים רבים על מנת להעלות את הפוטנציאל של טכנולוגיות אלה. טכנולוגיות מציאות מדומה נעשות נגישות יותר וזמינות יותר לצרכים, כאשר יותר ויותר יצרנים מפיצים קסדות מציאות מדומה איכותיות במחירים הולכים ויורדים.
גם היום, כל היישומים של טכנולוגיות מציאות מדומה עדיין לא ידועים, אבל החברות המובילות בעמק הסיליקון ובעולם כולו, חברות מובילות בתעשיית הגיימינג ומפתחים עצמאיים רבים בעולם כולו נכנסו למירוץ הפיתוח תוכנה וחומרה גם כן.
יצרנים ומפתחים מעצבים את המציאות המדומה כפי שנכיר אותה בשנים הקרובות, החל בפיתוח מתאמי מציאות מדומה נגישים במחיר זול מאוד, שהופכים מכשירים סלולריים לקסדות מציאות מדומה בסיסיות. אם נשפוט לפי מה שראינו בירידים ותערוכות טכנולוגיות השנה, נראה שרבים בוחנים את הפיתוחים והיישומים הנוספים שמופיעים, ובעיקר בחינה של הפתרונות שהצרכנים יהיו מוכנים לקבל. גם השנה, ישנה התמקדות רבה על בידור וגיימינג, אבל האפליקציות והיישומים במציאות מדומה הם הרבה יותר מזה, וכבר ניתן לראות כיצד פתרונות אלה חודרים גם לשוק העסקי.
התעניינות, השקעה ומימון הן אפשרויות בכלל לא נדירות עבור חברות שרוצות לצלול לתעשיית המציאות המדומה. בשנת 2016 המימון הגיע לכדי כ 2.8 מיליארד דולר, ובסה"כ לכדי כ 8.8 מיליארד דולר מאז שנת 2012. מספר תחזיות צופות כי שוק המציאות המדומה – החומרה והתוכנה יגיע לכדי שווי של כ 70 מיליארד דולר עד לשנת 2020.
היישומים העסקיים של אפליקציות במציאות מדומה נרחבים ומגוונים ממש כמו התעשיות שטכנולוגיות VR רוצות לחדור לתוכן. המציאות המדומה כאמצעי לעסקים לתקשר פנים ארגונית וחיצונית הוא חזון שקיים כבר מספר שנים. יישומי המציאות המדומה נעים מפגישות "פנים אל פנים" ועד לפגישות מרובות משתמשים במרחבים מדומים. האימוץ של טכנולוגיות מציאות מדומה בשוק העסקי יהווה הזדמנות פז עסקית לספקיות התקשורת השונות.
המציאות המדומה, בצורה כזאת או אחרת, נמצאת בשימוש כבר שנים בתעשיות שונות כמו תעשיית הביטחון, עיצוב מוצרים וסימולציאות או הכשרות.
ברור לכל כי טכנולוגיות מציאות מדומה ימשיכו להתפתח, וכי הכניסה של טכנולוגיות VR לתעשיות הייצור וההכשרה בהן הציוד עצמו וההכשרה עצמה יקרה תביא להוזלה משמעותית בסופו של התהליך. מעבר ליתרונות שטכנולוגיות מציאות מדומה מציאות ליצרנים בעיצוב מוצרים, השימוש של טכנולוגיות אלה להכשרה יש השפעה מידיית ואפקטיבית מאוד – כאשר בוחנים את העלות מול תועלת.
ההזדמנויות הפוטנציאליות שמציאות מדומה מציעה לתעשיית התקשורת והבידור עצומה.
לטכנולוגיות המציאות המדומה יש פוטנציאל להגדיר מחדש לא רק את החוויה של אירועי ספורט ומופעי מוסיקה, אלא גם את תעשיית הקולנוע ואת שידורי הטלוויזיה, על ידי מתן חוויית אימרסיביות למשתמשים. אנחנו בטוחים כי מפרסמים רבים יהיו שמחים להביא את המוצרים שלהם לתוך העולם הזה, במיוחד עם השילוב הפוטנציאלי של טכנולוגיית זיהוי ומעקב תנועת עין.
חברות רכבים רבים יוצרות ובוחנות חוויות שונות של "נסיעת מבחן" במציאות מדומה ובכך להציג ללקוחות פוטנציאליים את חווית הנהיגה באחד הרכבים שלהם – בחוויה אימברסיבית לחלוטין. באופן דומה, ענקיות אופנה בוחנות את האפשרויות של מתן פתרונות מקוונים ללקוחות שרוצים "למדוד" ביגוד או אביזר לבוש במציאות מדומה מבלי לעזוב את הבית.
כשחושבים על זה, כמעט כל התעשיות יכולות להרוויח מהשילוב והשימוש בטכנולוגיות מציאות מדומה באופן כזה או אחר.
שיפור ושדרוג תקשורת, תהליך הכשרה איכותי וזול יותר, פיתוח מוצרים ושיפור חווית המשתמש.
לדומגא: מחלקות השיווק יכולות לרכז את המידע והניתוח של מעקב תנועת העיניים ולהשתמש בו על מנת לבדוק נושאים כמו נאמנות למותג ומודעות על ידי יצירה של חוויות אימרסיביות במציאות מדומה שיכוונו לקהל הלקוחות הפוטנציאלי שלהם.
רוב טכנולוגיות המציאות המדומה נמצאות בשלבי "ינקות", אבל המון גורמים ותעשיות שונות דוחפות את המציאות המדומה קדימה וליישומים ואפליקציות רבות יותר.
בדומה ליתרונות וההתקדמות הטכנולוגית בטכנולוגיות של מציאות מדומה, הקידמה לא פסחה על הטכנולוגיות של מציאות רבודה – Augmented Reality. עם כל יום שעובר אנחנו רואים דוגמאות ושימושים נוספים במציאות רבודה בגיימינג, עיצוב פנים וחוץ, חינוך ועוד…. והתחום בוודאי ימשיך להתפתח במקביל לתחום המציאות המדומה, וביחד יצרו תעשיה משולבת שתהיה שווה לפי הערכות כ 120 מיליארד דולר ב 2020.
ענקיות טכנולוגיות מתחרות על מנת להכניס את הטכנולוגיות של המציאות המדומה לתוך הבתים של הצרכנים, אבל המחירים עדיין גבוהים והאימוץ על ידי המשתמשים הביתיים עדיין מאוד מוגבל לנישה של גיימרים ומפתחים. לפי כל האינדיקציות, בסופו של דבר, ועדיף לכולנו מוקדם מאשר מאוחר, תהיה נפילה של מחירים ככל התהיה התקדמות טכנולוגית נוספת ממוצרי דור ראשון למוצרים ופיתוחים מתקדמים יותר. מחירי כניסה זולים יותר יאפשרו התרחבות קהל ושימושים עסקיים ופרטיים גם כן.