אנשי מקצוע בתעשייה של האירועים דנים כבר עשור בקונספט ובשימושים של מציאות המדומה.
בעבר, על פי רוב, זה היה יותר שאיפה מאשר ממש כלי שניתן להשתמש בו. למרות מה שנאמר ממש הרגע,
יש כמה סיבות למה שימוש במציאות מדומה, ופריסה של עמדות או כלים שמדמים מציאות יכולים לבוא לידי ביטוי בשנת 2017.
המציאות המדומה והוירטואלית היו נושא לדיון בתעשיית האירועים במשך זמן רב. הפופולריות של פלטפורמת "Second Life" לפני שנים רבות, סוג של "מציאות שנייה" נתנה למפתחי טכנולוגיה את היכולת לצאת אל תעשיית האירועים עם מוצרים המבוססים על עקרונות וטכנולוגיות דומים, אך רובם נכשלו בהשגת קהל יעד.
היום, הרוח נושבת בכיוון שונה ונראה כי VR נמצא בכל מקום, ובכל תחום.
מהי מציאות מדומה – VR?
מציאות מדומה הוא המונח הניתן לסביבה "ממוחשבת" שנוצרה על ידי המחשב, המאפשרת למשתתף לנוע ולתקשר עם תמונות והדמיות ויזואליות באופן המדמה את העולם הפיזי.
על מנת להציג מציאות מדומה יש צורך בחומרה – משקף מסוג כלשהו, קסדות, כפפות וכו'… – המסייעים לעבוד על המוח שלנו להאמין כי אנחנו על הירח או על קרש בגובה שישים קומות.
החוויות של מציאות מדומה נועדו להיות מעמיקות, כאלה שמכניסות את המשתמש נפשית לעולם המדומה.
במילים אחרות, טכנולוגיית VR יעילה באמת יכולה למקם את המשתמש בעולם חלופי / מדומה, שבו הוא או היא מסוגלים לחוות מצבים או לספוג מידע באופן שהוא קשה מדי או פיזית בלתי אפשרי לחוות בסביבה לא מדומה. טכנולוגיה וכלים כאלה של "לעבוד על המוח" יכולים להיות מאוד שימושיים ביצירת חוויות למשתמשים.
כיצד עובדת מציאות מדומה?
כדי ליצור סביבה מדומה נדרשים שלושה מרכיבים: מחשב (מחשב, קונסולת משחקים או טלפון חכם) להפעלת היישום, משקף על גבי קסדה או תצוגת מסכים כלשהי שתמוקם מול העיניים של המשתמש, ומכשירים (בקרי, מיקרופונים, trackpads) כדי לספק קלט או הוראות מהמשתמש לאפליקציה. מידע וידאו נשלחת מהמחשב אל אחד או שניים מהצגים (אחד לכל עין) באופן ישיר. עדשות בתוך המשקפיים מתמקדות ומעצבות מחדש את התמונות כדי שיופיעו בתלת-ממד. ה"קסם" או ה"שקר" של המציאות מתווסף כאשר האפליקציה משלבת את תנועות הראש, הידיים או הקול של המשתמש לתוך ההדמייה של המציאות שהוא רואה במסכים.
מציאות מעורבת לעומת מציאות וירטואלית
רבים מהמקרים של קסמים שמחשבים מבצעים ניתן היה לראות מחוץ לתעשיית האירועים, והם למעשה דוגמאות של מציאות מעורבת תלת מימדית – גרפיקה המופיעה כמו שכבות על גבי אובייקטים בעולם האמיתי. המציאות הווירטואלית מכניסה את המשתמשים בתצוגות של 360 מעלות לעולמות חדשים לגמרי, שם השמשתמשים יכולים לבצע פעולות שונות ולעתים קרובות אפילו להשפיע על אלמנטים שונים שנמצאים במציאות המדומה.
למה דווקא עכשיו?
ראינו כבר כיצד המציאות המדומה נכנסת לעולם האירועים במהלך שנת 2016, אנחנו יודעים כי עבדנו באירועים וכנסים.
אך ישנן מספר סיבות למה המציאות המדומה יכולה למעשה להכנס לעולם האירועים בשנת 2017 אף יותר.
פייסבוק, סוני, סמסונג וגוגל מאוד מעורבים בעולם ובטכנולוגיות המציאות המדומה. למרות שחברות אלה הם לא שחקנים גדולים באירועים, ההשתתפות שלהם במירוץ הטכנולוגי תשפר מאוד את הכלים ותוריד משמעותית את העלויות של טכנולוגיות אלה.
החוויה, סימן ההיכר של המציאות המדומה, הפך להיות אבן בניין בסיסית בכל אירוע. המארגנים ומפיקים מאותגרים באופן קבוע לספק חוויות חדשות ומרגשות כמו VR כדי לשמור על רמה של חדשנות ועיניין באירועים.
המשתתפים הולכים ונעשים צעירים יותר. זה יהיה קשה יותר בשנים הבאות כדי ללכוד את תשומת הלב של צעירים,
בשנים הקרובות יהיה מאוד קשה למשוך את תשומת הלב של מי שחווה מציאות מדומה בצורה כלשהי, אם זה במשחק או בהדמייה כלשהי, באמצעות שלטים או הרצאות; חייבים לחדש!
מארגני האירועים יהיו חייבים להשתמש במציאות מדומה על מנת לשמור ולהגדיל את קהל הלקוחות שלהם בעולם טכנולוגי שכזה.
נגיש יותר מתמיד
זה לא נראה ריאלי (או בטוח כל כך) לדמיין את המשתתפים בכנס הבא שלכם הוכלים בשטח של האירוע בעודם לובשים התקן מציאות מדומה על הראש,
אבל יש כמה דומגאות לשימוש באירועים שקיימים כבר עכשיו:
העולם של נותני חסות וחסויות מתפתחים. בעוד שחברות רבות בעיקר הגדולות והיציבות נהנות משיווק קל יחסית,
אחרים, פחות מוכרים להוטים לנצל הזדמנויות על מנת לתקשר עם קהל פוטנציאלי ומשתתפי האירוע בדרכים חדשות ושונות.
אירועים רבים מספקים חינוך והכשרה עבור תעודות הכשרה. מציאות וירטואלית (סימולציות, למשל) ידועה כיעילה מאוד עבור אנשים ככלי משפר יכולות למידה ותורמת מאוד לזכור מיומנויות חדשות.
הדגמות של מוצרים הן עמוד התווך בתערוכות שונות. וניתן להניח כי בעלי מוצרים חדשים או מציגים יעדיפו את הכלים שמציעה המציאות המדומה על פני אדם על הבמה או וידאו.
אפשר בקלות לדמיין כיצד המבקרים בביתן עם קסדת מציאות מדומה יכולים להתנסות עם מוצר או ציוד גדול מדי כדי שפשוט לא נכנס לגודל העמדה בתערוכה.
מציאות מדומה ממש כאילו נוצרה למשחקים. פיתוח אפליקציה של המשחק לנייד, או שימוש בחווית מציאות מדומה כדרך להפוך את המשחק לאמיתי אף יותר.
מספר לא מועט של חברות טכנולוגיות מבצעות שימושים בהולוגרמות ובמציאות מדומה בקמפיינים שונים:
אאודי – בקמפיין הרכב בארז החול, חברות תעופה ב"טלפורט" – מתקן שמעביר את המשתמש ברגע ליד שלו (בהדמייה כמובן) או חברות טיפוס שמדמות מסלול הליכה מאתגר.
לסיכום
המציאות המדומה – הטכנולוגיה שפסלו אותה בעבר- מגיעה סוף סוף לצרכני הקצה ומפתחים בתחום ה VR כבר חושבים איך למנף את ההצלחה מעבר לבידור לתחומים אחרים.
החדשות הטובות עבור מארגני האירועים הן שהעלויות לצפייה וליצירת תוכן יורדות כל הזמן. אם המפיק או מארגן האירוע רוצה לתת חוויה באמת בלתי נשכחת, המציאות המדומה זאת האופציה המושלמת.